• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Pictogrammensets voor een klassement

Status
Niet open voor verdere reacties.

RHPJS

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 apr 2008
Hallo,

Ik houd een klassement bij (Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx) dat elke week verandert en nu wilde ik stijgingen en dalingen in kaart brengen door het gebruik van pictgrammensets. Ik heb bedacht dat ik de cel van het plaatsnummer (1, 2, 3, etc) opmaak met voorwaardelijke opmaak. Maar ik weet niet hoe ik het voor elkaar moet krijgen.

Ik wil dus dat als bijvoorbeeld Michael een plaats daalt en Arne een plaats stijgt, dat ik pijltjes te zien krijg, maar dat moet dan dus afhankelijk worden van het nummer dat vóór die persoon staat.

De vraag is simpel: hoe doe ik dit?

RHPJS

Je zult toch een iets uitgebreidere bestand moeten posten.
En teken ervoor is niet echt moeilijk maar daarvoor moet je wel gegevens hebben over deze week en vorige week.

Het gaat om een klassement van een toto van de eredivisie, dus het verandert eigenlijk vrijdag, zaterdag en zondag.

EDIT: Bijlage: Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Laatst bewerkt:
Bedankt, ik kan het goed gebruiken.
Ik snap alleen niet wat er gebeurd bij Stand bijwerken. En als een persoon niet stijgt of daalt, kan die nul dan niet worden weergeven?

Laatst bewerkt:
de 0 niet weergeven:
Opties voor excel
geavanceerd
weergaveopties voor dit werkblad
een nul weergeven etc. => uitvinken

De knop stand bijwerken is een macro => alt f11 en dan bij module 1 kun je de code zien.
Deze zet in kolom c de oude ranking neer.
en sorteert de tabel van hoog naar laag op kolom F

edit: heb je aan passing net pas gezien,
vergeet nul waarde uitvinken en selecteer een cel met pictogram
kies voorwaardelijke opmaak regels beheren
kies de voorwaardeljike opmaak en regels bewerken
links onder alleen pictogrammen weergeven aanvinken.

Niels

Laatst bewerkt:
Jammer dat je je bericht steeds wijzigd. :confused:

Heb nu op post # 5 al twee keer mijn antwoord aan moeten passen.:(

Niels

Excuus, ik zal er nu (morgen) even mee spelen, dan zal ik kijken of het een beetje gaat.

Ik vind het heel interessant hoe dat allemaal in elkaar steekt en ik wil jullie danken voor jullie hulp, maar heb besloten dat ik het gewoon handmatig doe.

@ RHPJS

Je moet niet te gauw opgeven :thumb: :thumb:

Hier een mogelijkheid zonder knop.

De gebruikte index formule (kolomA) zoekt het getal op dat voor de naam staat.
De 2 indexformules trekken dan 2 getallen van elkaar af.(B4:B13) en (B18:B27)

In cellen A4:A13 komt dus een positief, een negatief getal of 0 te staan.
pos gestegen, neg getal gedaald en 0 gelijk gebleven.
Deze wordt via de voorwaardelijke opmaak omgezet in de 3 pijltjes.

Bijlagen

Ik snap het, maar ik begrijp nog niet hoe ik de stand dan kan bijwerken zodat de pijltjes juist worden weergeven.
Voorheen deed ik altijd met een hele rij knippen en plakken, maar dat gaat nu niet meer. Ook kan ik vanaf kolom B niet meer knippen, omdat ik dan "Fout in waarde" krijg. Hoe te doen?

Tevens wil ik dat vorige klassement naast het huidige (dan kan ik alles in een keer zien met breedbeeld).

EDIT: Ik kopieer vanaf kolom C de rij, zodat ik de juiste volgore weer heb. Maar als ik dan naar de pijltjes kijk: dan staat er op de oude plaats de stijging/daling. Bijvoorbeeld Michael. Hij stond vierde, nu eerste. Maar het pijltje met stijgen staat nog op de oude plaats. Zie bijlage voor duidelijkheid.

Bekijk bijlage Kopie van pictogrammen_2.xlsx

Laatst bewerkt:
Door het kopieeren en ervoor invoegen gaat het mis.
Kopieren en erachter gaat beter

Hier een klein andere opzet met (zoals je wenste) alles naast elkaar.
De 1e ronde staat in kolom A:H
De 2e ronde staat in kolom I:Q
De 3e ronde staat in kolom R:Z
De 4e ronde staat in kolom AA:AH
Kopieer nu kolom AA:AI naar AJ:AR voor ronde 5
Kopieer nu kolom AJ:AR naar AS:BA voor ronde 6
enz.

Nu heb je de opmaak en pijltjes OK.
Verander nu alleen nog de juiste gegevens in de cellen. (Rij 4 tm Rij13)

Bijlagen

Heb het allemaal een beetje opgepimpt en naar eigen hand gezet, het resultaat mag er wezen, al zeg ik het zelf.
Allen, bedankt!

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan