pie chart maken met pivot table

• Onderwerp starter Onderwerp starter scw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

scw

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2009
Goedendag,

Ik probeer met een query een pie chart pivot table te maken. Deze 'totaal'query is gebaseerd op twee andere query's, welke een count doen van aantal records in een tabel). Dus ik heb in de query zitten:

Veld 1: Soort A (bijv. 42 stuks)
Veld 2: Soort B (bijv. 37 stuks)

Nu wil ik daarvan een pie chart hebben. Ik sleep de velden naar 'Drop data fields here' in de pivot, maar het blijft zonder resultaat. Iemand een suggestie, hoe ik het wel voor elkaar kan krijgen???

Alvast bedankt voor jullie hulp :thumb:

scw

Heb je twee verschillende velden voor Soort A en B? Want ik zou veronderstellen dat je één veld hebt (Soort) met twee records: Soort A met waarde 42, en Soort B met waarde 37. Daar kun je vervolgens een prima taartje van bakken.

OK, dan begin ik wellicht al verkeerd met het opbouwen van de query:

ik heb tblSoortA en tblSoortB, welke ik combineer in een eerste query en de resultaten hiervan vervolgens optel in een totaalquery:

Query A:
Code:
SELECT Count(tblSoortA.RecordID) AS CountOfRecordID
FROM tblSoortA;

QueryB:
Code:
SELECT Count(tblSoortB.RecordID) AS CountOfRecordID
FROM tblSoortB;

'Totaal'query:
Code:
SELECT QuerySoortA.CountOfRecordID, QuerySoortB.CountOfRecordID
FROM QueryA, QueryB;

Maar hoe krijg ik ze dan 'onder elkaar' i.p.v. 'naast elkaar' :D he he

Je moet er ook een Union query van maken:
Code:
SELECT 'SoortA' AS Soort, Count(tblSoortA.Id) AS Aantal
FROM tblSoortA
UNION ALL
SELECT 'SoortB' AS Soort, Count(tblSoortB.Id) AS Aantal
FROM tblSoortB

Wat ik me nog afvraag is het volgende:

Hoe kan ik in een Union pivot nog filteren op een criteria? In deze Pivot zou ik graag nog willen filteren op een jaartal. Het veld heet [Datum] en wordt weergegeven als dd-mm-yyyy.

Ik vind het lastig omdat e.e.a. wordt bemoeilijkt doordat zodra je aangeeft dat de query een Union query is, je deze niet meer kunt openen in de ontwerpweergave :( Ik heb het geprobeerd als:
SELECT 'SoortA' AS Soort, Count(tblSoortA.Id) AS Aantal
FROM tblSoortA
UNION ALL
SELECT 'SoortB' AS Soort, Count(tblSoortB.Id) AS Aantal
FROM tblSoortB
WHERE (((Year([Datum]))="2010"

Maar dat werkt ook niet... :(

Je hebt ook geen Datumveld in de Unionquery zitten, dus je kunt er ook niet op filteren. Als je in de onderliggende queries een veld Jaar maakt bijvoorbeeld met de functie Year([Datum]) kun je daarna in de Union filteren op WHERE [Jaar]=2010 (zonder de quootjes, want het is een getal....)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan