Piep uit hardeschijf?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dylanh

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2013
Goededag,

Soms(dus niet altijd, soms) komt er een soort piep uit mijn kast, en ik denk dat dit uit de hardeschijf komt.

Ga eens naar stille ruimte, zet je geluid op de hardste stand, denk het fan geluid weg en als het goed is moet je een soort piep horen. Het is niet echt een piep maar ik kan het niet anders omschrijven.

http://picosong.com/REgA/

Wat is dit voor geluid? En is dit ernstig of niet?

Kijk eerst even waar het vandaan komt, En misschien zitten onderdenen/koeling wel iets verkeerd.

Volgens mij is het een lager van iets. Om te controlleren of het van de harde schijf is zet je de computer helemaal uit, dan koppel je de harde schijf helemaal los, en je start de computer opnieuw. Indien alles goed is komt de fan weer tot leven, maar de harde schijf niet. Is het piepen dan weg, dan weet je dat het van de harde schijf was.

kapote lagers bij een harde schijf betekent binnenkort total loss van de schijf. Ze zal op een bepaald moment niet meer opstarten...

en een backup maken nu het nog kan ...

kan best zijn dat je je harde schijf moet vervangen dan als het daar aan ligt

Jammer, ik heb nu even via USB ubuntu gestart en de hardeschijf los gekopeld. Ik hoor nu geen piep maar ik laat het voor de zekerheid nog even een paar uur aan. Ik denk wel dat het de hardeschijf is wat best jamer is omdat ik die pas in januari heb gekocht in een winkel in de stad. Ik zou straks hun nog bellen kijken wat er nog kan gebeuren. Als er niks meer kan gebeuren koop ik nooit meer daar, en als het 2e hands is ook nooit meer.

Tjah, ik kreeg geen bon volgens mij. Dus hopelijk herinnert hij nog dat ik het was.

Beetje onzin om de winkel de schuld te geven als de harde schijf kapot blijkt te gaan: Een harde schijf kan op elk moment kapot gaan: Meteen na aankoop, na een dag, na een week, na een maand, na een jaar, na een aantal jaren... Daar kun je de winkel (en ook de fabrikant) niets over verwijten.
Natuurlijk moeten ze wel hun werk doen m.b.t. onderzoek, regelen vervangende harde schijf/terugsturen etc.

Tijs.

Ik geef de winkel ook niet de schuld, maar ik heb wel een hardeschijf nodig en ik heb er voor betaald dus dan ik wil wel weten wat er nu kan gebeuren.

Indien het een lager is dan stopt de schijf met spinnen en de spin motor brandt door. Zelf heb ik zo'n 20 jaar geleden ooit een MFM schijf van 20MB nog kunnen backuppen. Ik heb ze destijds met de spanner aangezwengeld...
Lukt je dat niet dan ben je je gegevens kwijt.

Heel veel winkels plakken een stikker op harde schijven met een nummer. Dan kunnen ze later in de administratie terug vinden wanneer ze de schijf verkocht hebben. Misschien heb je geluk.

Ben vanmmiddag bij de winkel geweest, ze gaan het testen en ik kan het morgen weer ophalen of weet niet wat er gebeurdt,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan