Piepend moederbord.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul-RT

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
6 dec 2003
Beste Help-Mij-ers,
Misschien zie ik iets over het hoofd, of hebben jullie een tip voor het volgende probleem:

Bij een klant heb ik gewerkt aan een pc met een piepend moederbord tijdens het opstarten.
De pc heeft lange tijd goed gewerkt, en draait normaal op 10 Gb harddisk en Win 2000 pro.
Het betreft een pentium 2, 450 MHz en 64 Mb geheugen.
De processor is gemonteerd op een insteek-print, en staat haaks op het moederbord. In de behuizing ervan is een flinke koelplaat en een ventilator gemonteerd.

Als de pc wordt gestart, klinkt eerst een lange pieptoon, gevolgd door 2 korte.
Na een seconde of 5 volgen 2 pieptonen: 1 hoge en 1 lage. Het beeld blijft zwart; de harddisk gaat draaien.
Er is dus ook geen "dos" scherm zichtbaar.
Soms na vele malen resetten (kan 20 min. duren) start de pc normaal op.

De ventilator op de processor gaat niet draaien als hij begint te piepen.
Gaat de ven. wel draaien, dan start de pc normaal op.
Ik ben een keer in de bios gekomen (dus met draaiende ven) en heb harddisk en standaard settings gecontroleerd. Na afsluiten van de bios, bleek de ven te zijn gestopt. De pc wilde niet herstarten.

Ik heb het volgende geprobeerd om het defect uit te sluiten:

- Olie, om het piepende moederbord te smeren :p
- Harddisk en cd-roms losgekoppeld.
- Alle (pci) kaarten verwijderd (modem / netwerkkaart); monitor zit on-board.
- Geheugenbank in ander slot gestoken (ook weer terug gezet)
- Flatcable van prim/sec verwisseld. (prim master is harddisk; prim slave is cd-rom; sec master is brander)
Dit omdat er een connector in de harddisk zat die 1/2 los was gegaan t.o.v. de cable. Geen wijzigingen met master en slaves.
- Processor print losgemaakt en weer in gestoken.
- Wanneer de pc normaal startte en de ven ging draaien, het 3-aderige stekkertje van de ven bewogen, om een draad breuk uit te sluiten.

Tot nu toe hebben deze tests niets opgeleverd.
Iemand nog een idee? :confused:

Laatst bewerkt:
Grafische kaart zit onboard. Zelfs zonder monitor aangesloten blijft het probleem.

Qoute: [ - Alle (pci) kaarten verwijderd (modem / netwerkkaart); monitor zit on-board. ]

Geen idee. Is van een klant. En zonder beeld kun je dat niet zien.

Wordt het moederbord wel iedere dag op tijd gevoederd ?

FF serieus. als je weet welke bios het is kunnen we op het WWW uitzoeken wat de betekenis van de biepjes is

Uit de link van patrickt :
1 long, 2 short Failure in video system An error was encountered in the video BIOS ROM, or a horizontal retrace failure has been encountered

Start de PC eens op zonder videokaart.

Hij kan toch af en toe in de BIOS komen???
Nou daar de onboard videokaart op disable zetten en opnieuw opstarten lijkt mij.
Hij kan dan ook een andere videokaart erin stoppen om te kijken of het dan wel allemaal goed werkt.

En heb je al geprobeerd een andere processor fan te plaatsen?
Een Intel processor heeft een prima thermische beveiliging, te hoge temperatuur betekent automatisch verminderde 'snelheid' tot zelfs uitschakeling van de processor aan toe, als dit dus tijdens het opstarten gebeurd zullen ook diverse andere onderdelen 'niet opstarten' , immers ze worden niet meer aangestuurd, met allerlei vreemde foutmeldingen tot gevolg.

Ik weet niet of het moederbord al is uitgerust met de mogelijkheid om de fan snelheid, temperatuurs afhankelijk, te laten variëren, maar ook dat zou de storingsbron kunnen zijn (foutieve temp meting) Dit zou je op kunnen lossen door de fan niet meer op het moederbord aan te sluiten maar op een Molex stekker.
Je moet dan wel een eventueel fan alarm in de bios uitzetten.

Je zult eerst moeten achterhalen welk moederbord dat het is, merk, type etc...
Daarna kun je aan de hand daarvan op zoek gaan naar de betekenis van de piepjes, bijvoorbeeld door een online gebruiksaanwijzing te downloaden ofzo.
De piepjes (aantal en duur ervan) hebben namelijk een betekenis, maar kunnen van merk tot merk verschillen.
Je zegt dat de fan van de processor niet aanspringt, het lijkt me dus dat dat een mogelijk probleem is. Monteer eens een andere koeler indien mogelijk.
Tevens een videokaartje installeren als het vorige niet helpt.
Wat ook nog een goede mogelijkheid is, is de voeding.
Als die niet meer genoeg vermogen of voltage levert, kun je hele rare dingen meemaken, zoals in dit geval.

Haal alle hardware los, en kijk of de fan dan wel draait.

Hij zegt dat de pc helemaal niet opstart.

Een processor zonder koeling is echt niet in een paar seconden aan zijn critische temperatuur.

Laatst heb ik hetzelfde gehad met een pc. De oorzaak hiervan was het moederbord.

Mvg Patrick

Geplaatst door patrickt
Haal alle hardware los, en kijk of de fan dan wel draait.

Hij zegt dat de pc helemaal niet opstart.

Een processor zonder koeling is echt niet in een paar seconden aan zijn critische temperatuur.

Laatst heb ik hetzelfde gehad met een pc. De oorzaak hiervan was het moederbord.

Mvg Patrick

Zeker wel, het ligt een beetje aan het type processor, maar b.v. een pII 400 zit al aan de kritische temp als je alleen de bios ingaat om de temperatuur te bekijken. (dus binnen 10 sec. zet de processor het systeem stil)

Een niet draaiende fan is nooit goed dus dat zal als eerste opgelost moeten worden voordat je verder gaat kijken. Zoals ik al schreef, er worden nu ook andere onderdelen van het moederbord niet op(door)gestart dus de biepjes zijn nu ook niet echt betrouwbaar.

Ok ik probeer de tips te evrwerken. Zijn er heel veel, bedankt.

Ik ben nu zover, dat ik weer beeld krijg, met een andere video kaart erin (onboard videokaart laat ik links liggen).

Ik krijg meteen de melding Checksum error
detecting ide device
en vervolgens wil ie een bootdisk.
De harddisk en cd-roms gaan niet werken.

De processort wordt (erg) warm, maar de ventillator
gaat NIET draaien.

Voor zover ik bios gegevens kreeg, stond er het volgende:
Award BootBlock Bios V1.0 1998.
Ik kan NIET in de bios settings komen.

Iemand nog een idee?

Geplaatst door Paul-RT
De processort wordt (erg) warm, maar de ventillator
gaat NIET draaien.
Trek eens voorzichtig het stekkertje van de fan een beetje omhoog, mischien dat ie dan wel goed contact maakt.

Ik heb dat laatst eens met een Pentium 4 gehad.
Stekkertje goed aangedrukt --> geen draaiende fan.
Stekkertje iets terug gehaald -->fan ging draaien.

De fan die niet gaat draaien is een probleem dat zo snel mogelijk opgelost moet worden, voordat je verder gaat.
Zo niet zou je wel eens je processor te warm kunnen laten worden, en is'ie om zeep.

Wat betreft die checksum error, dat kan wijzen op een fout in je werkgeheugen.
probeer die eens te wisselen, of als dat mogelijk is, verwijder de geheugenlatjes 1 voor 1, en plaats ze in een andere volgorde weer terug, mischien dat dat die error verhelpt.
Zo ja, aan de hand van het wisselen van geheugenlatjes proberen uit te zoeken welke corrupt is, en die eventueel vervangen of gewoon weglaten.

Trouwens, het gegeven dat de pc wel opstart als je een andere videokaart is wel vreemd.
probeer eens uit te vinden of de "nieuwe" videokaart zwaarder of lichter is als de onboard videokaart.
Het begint hier namelijk sterk te rieken naar een kapot moederbord, of een slechte voeding.
nameten van de voeding heeft geen zin, omdat ze onbelast meestal mooi alle waardes haalt, echter onder belasting als een pudding in elkaar zakt.

Een Checksum error is normaal als je andere hardware in de pc plaatst. Simpel gezegd, er wordt gecontroleerd of de hardware klopt met de laatst bekende gegevens in de bios, heb je die dus veranderd krijg je een error en zal de bios opnieuw IRQ's gaan verdelen.

Er zit 1 reepje in van 64 Mb. Die heb ik al eens vervangen door een ander.
Ik meet op de pennen van de fan slechts 5 volt, terweil ik iets lees op de fan over 12.
Vreemde is wel dat ik kan booten op win98 opstartdiskette.

Ik krijg geen optie om in de bios te komen. De weinige keren dat dat nog wel ging was dat DEL.

Kan het een bios-fout zijn ? Zou flashen een optie zijn?
Ik heb nog niet eerder een bios geflashed en dit zou een goed experiment-pc zijn.
Nu wordt hij toch als verloren beschouwd......

Wat betreft de checksum error: die zou dan toch bij 2e keer starten verdwenen moeten zijn?

Ppppfffff, wat een gedoe met een onwillige pc :confused:

The checksum error is product of the battery state low or some bad configuration.
I recommend this:
1)Go to in the bios, check settings and save and exit.

2) disconnect all expansions card an ide cables. then try to boot normally. If don´t show the checksum error, the motherboard is ok and the problem is in some of the expansion card or ide cables.

3) if after these steps the problem persist, then i recommend to upgrade the bios.

Hier kan ik niets aan toevoegen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan