Paul-RT
Giga Honourable Senior Member †
- Lid geworden
- 6 dec 2003
Beste Help-Mij-ers,
Misschien zie ik iets over het hoofd, of hebben jullie een tip voor het volgende probleem:
Bij een klant heb ik gewerkt aan een pc met een piepend moederbord tijdens het opstarten.
De pc heeft lange tijd goed gewerkt, en draait normaal op 10 Gb harddisk en Win 2000 pro.
Het betreft een pentium 2, 450 MHz en 64 Mb geheugen.
De processor is gemonteerd op een insteek-print, en staat haaks op het moederbord. In de behuizing ervan is een flinke koelplaat en een ventilator gemonteerd.
Als de pc wordt gestart, klinkt eerst een lange pieptoon, gevolgd door 2 korte.
Na een seconde of 5 volgen 2 pieptonen: 1 hoge en 1 lage. Het beeld blijft zwart; de harddisk gaat draaien.
Er is dus ook geen "dos" scherm zichtbaar.
Soms na vele malen resetten (kan 20 min. duren) start de pc normaal op.
De ventilator op de processor gaat niet draaien als hij begint te piepen.
Gaat de ven. wel draaien, dan start de pc normaal op.
Ik ben een keer in de bios gekomen (dus met draaiende ven) en heb harddisk en standaard settings gecontroleerd. Na afsluiten van de bios, bleek de ven te zijn gestopt. De pc wilde niet herstarten.
Ik heb het volgende geprobeerd om het defect uit te sluiten:
- Olie, om het piepende moederbord te smeren
- Harddisk en cd-roms losgekoppeld.
- Alle (pci) kaarten verwijderd (modem / netwerkkaart); monitor zit on-board.
- Geheugenbank in ander slot gestoken (ook weer terug gezet)
- Flatcable van prim/sec verwisseld. (prim master is harddisk; prim slave is cd-rom; sec master is brander)
Dit omdat er een connector in de harddisk zat die 1/2 los was gegaan t.o.v. de cable. Geen wijzigingen met master en slaves.
- Processor print losgemaakt en weer in gestoken.
- Wanneer de pc normaal startte en de ven ging draaien, het 3-aderige stekkertje van de ven bewogen, om een draad breuk uit te sluiten.
Tot nu toe hebben deze tests niets opgeleverd.
Iemand nog een idee?
Misschien zie ik iets over het hoofd, of hebben jullie een tip voor het volgende probleem:
Bij een klant heb ik gewerkt aan een pc met een piepend moederbord tijdens het opstarten.
De pc heeft lange tijd goed gewerkt, en draait normaal op 10 Gb harddisk en Win 2000 pro.
Het betreft een pentium 2, 450 MHz en 64 Mb geheugen.
De processor is gemonteerd op een insteek-print, en staat haaks op het moederbord. In de behuizing ervan is een flinke koelplaat en een ventilator gemonteerd.
Als de pc wordt gestart, klinkt eerst een lange pieptoon, gevolgd door 2 korte.
Na een seconde of 5 volgen 2 pieptonen: 1 hoge en 1 lage. Het beeld blijft zwart; de harddisk gaat draaien.
Er is dus ook geen "dos" scherm zichtbaar.
Soms na vele malen resetten (kan 20 min. duren) start de pc normaal op.
De ventilator op de processor gaat niet draaien als hij begint te piepen.
Gaat de ven. wel draaien, dan start de pc normaal op.
Ik ben een keer in de bios gekomen (dus met draaiende ven) en heb harddisk en standaard settings gecontroleerd. Na afsluiten van de bios, bleek de ven te zijn gestopt. De pc wilde niet herstarten.
Ik heb het volgende geprobeerd om het defect uit te sluiten:
- Olie, om het piepende moederbord te smeren

- Harddisk en cd-roms losgekoppeld.
- Alle (pci) kaarten verwijderd (modem / netwerkkaart); monitor zit on-board.
- Geheugenbank in ander slot gestoken (ook weer terug gezet)
- Flatcable van prim/sec verwisseld. (prim master is harddisk; prim slave is cd-rom; sec master is brander)
Dit omdat er een connector in de harddisk zat die 1/2 los was gegaan t.o.v. de cable. Geen wijzigingen met master en slaves.
- Processor print losgemaakt en weer in gestoken.
- Wanneer de pc normaal startte en de ven ging draaien, het 3-aderige stekkertje van de ven bewogen, om een draad breuk uit te sluiten.
Tot nu toe hebben deze tests niets opgeleverd.
Iemand nog een idee?

Laatst bewerkt: