Piepend moederbord.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tjah, anngezien je de bios niet in kunt, kun je hier dus niet echt verder mee.
Wat eventueel wel een optie is, is je bios resetten.
Meestal doe je dat door de batterij te verwijderen, en dan op het moederbord zoeken naar twee jumperpins, waar je dan een jumper op zet en daarna weer verwijderd, ofwel een klein drukknopje waar je een keer op moet drukken. Daarna de batterij weer terug plaatsen, en je bios is gereset.
Om je bios te kunnen flashen zul de laatste nieuwe versie moeten downloaden op internet, die op een floppy saven, opstarten in dos, en dan vanaf je floppy de nieuwe bios installeren. Pas op, dit kan een riskante bezigheid zijn, als je niet precies weet wat te doen.
Maar ook hiervoor zul je dus precies het merk en type van je moederbord moeten weten, om de juiste bios upgrade te vinden.
Als je die weet, meld die dan ook eventueel op het forum hier, dat is vaak wel makkelijker.

Als je het moederbord eens heel goed van dichtbij bekijkt, vooral op de randen e.d. of andere plaatsen waar eventueel ruimte is, zou je normaal gezien ergens een merknaam of type of serienummer moeten tegenkomen. Zoek die op met bijvoorbeeld Google...
Mischien dat je dat dichter bij de gezochte info brengt?

Award Bios info
Pentium 2, 450 MHz. 64 Mb ram

Computer ID FF
Bios Date *MRB*J
Pci Bios V 02.10
Config 1
Special cycle 1
32 bit pci Bios niet gevonden
Award Bios found (blanko)
int-13h bios extension nee

Op de chip staat: Pci pnp 686
S/N: 192053329 1998

Laatst bewerkt:
Hmmm, sorry, maar met die info kan ik niks, zal echt een merk of type moeten hebben.

Ok, weer een stapje verder.
Op een externe voeding werkt de fan goed, en krijg ik zelfs een puls uit de fan die controleerd of de fan draait.
Op het draadje waar ik 5 volt aansluit, komt uit het moederbord niets.....
Dus ff verder zoeken op m.b.

Ok, weer wat meer info.
De klant en ik hebben al besloten dat het moederbord defect is.
Het ding wil alleen nog booten op floppy, en de Bios is onberijkbaar.
De fan draait niet zonder hulpmiddelen.

Ik wil nu proberen de bios te flashen, om ook dat laatste redmiddel uit te proberen.
Ik heb dit nog nooit gedaan, en in dit geval niets te verliezen.

Kan iemand mij hiermee op weg helpen?
Gegevens moederbord:

J720AFR2 / Super BX 100

Award Bios, info in eerdere post.

Ik neem aan dat je het resetten van het moederbord al geprobeerd hebt?
Zo ja, dan kun je inderdaad nog eens proberen de bios aan te pakken, maar de kans dat dat het probleem gaat oplossen zal klein zijn.
Met de gegevens die je hebt gegeven kom ik uit op het volgende: Het moederbord is van het merk J - Mark, en het type is een J-720af.
De link voor de site van de fabrikant:
J - Mark website
Op deze site vind je alles terug wat je moet hebben, nieuwste bios, gebruiksaanwijzing etc ...
Beetje kennis van Engels is wel een vereiste.
Succes!

Beste Hollender,
Dank je wel voor die site :)

Op dit gebied ben ik echt een dom blondje :rolleyes:
Op de site vind ik inderdaad bios flash-tools.
Welke kan ik het beste pakken?
J-720AF of 720AFR2 ??
Beiden komen redelijk overeen.

Ik neem aan booten op een diskette? En wat doe ik vervolgens? Ik krijg er een .bin bestand?!

Op de site vind ik ook nog moederbord drivers geschikt voor 720AFR2
O.a. voor VGA.
Nu weet ik dat de eerste fout die ik ontdekte in het onboard video systeem zit.
Zodra ik een videokaart ansluit, krijg ik tenminste beeld, en 1 piep-code is dan opgelost.
Is het een gokje waard? Ik hoop ervan te leren, of het nou lukt of niet.
Ik heb in dit geval niets te verliezen.

Enne, ja, bios resetten had ik iderdaad al gedaan voordat ik op het forum begon.
Alle gangbare opties al geprobeerd.

Op diezelfde site staat stap voor stap beschreven hoe je je bios moet updaten.
Zorg ervoor dat je precies dat doet wat er staat, anders kun je het moederbord zeker in de prullebak gooien.
(dat was trouwens niet zon probleem geloof ik? :D )

Voor het gemak dan hier de link met de beschrijving.
Ik ben zelf ook niet zo'n biosupdater, dus helaas kan ik het je niet stap voor stap uitleggen.
Het schijnt trouwens van merk tot merk nog te verschillen ook, dus.
Mijn eerste zelfstandige bios update was met een Abit bord, en nu heb ik een Asus bord, wat heel gemakkelijk vanuit windows te updaten, echte aanrader!

Neem in elk geval de bios update voor de 720AFR2 want dit geeft je bios zelf aan als zijnde het moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan