piepjes van moederbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

Generaal

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2000
Ik heb zojuist een uurtje zitten lezen in allerlei vragen en antwoorden mbt problemen met piepjes van moederborden. Ook ik heb zo'n probleem.
Het geluid komt niet uit de speaker, het klinkt wat zachter en niet erg doordringend. De piepjes duren ca. 4 - 5 seconden en herhalen zolang de belasting duurt na ca. 15 seconden (wisselt een beetje). Temperatuur van de processor loopt op boven 70 graden, maar ik vertrouw die meting niet echt.
De piepjes komen als je de processor gaat belasten, bijvoorbeeld als je de harde schijf scant met Adaware. Stop je het scannen, dan houdt het piepen ook weer op. Het systeem draait overigens gewoon door, loopt niet vast.
Eerder heb ik de ventilator op de procesor vervangen. Type van 5 x 5 cm en 1,5 cm dik, op de koelribben geschroefd.
Alles gelezen hebbende begin ik te denken dat de voeding het probleem zou kunnen zijn.

Mijn systeem: Pentium 3 , 450 mHz op een Asus P3bf moederbord met 440 BX chipset. Originele Ami bios, niet geflashed.

Wie heeft een idee of suggestie om hier van af te komen.

Van een kennis kreeg ik de tip dat het te maken heeft met de processor zelf. Bij te warm worden gaat deze in slowdown mode en maakt een fluitend geluid.

Dat lijkt wel erg veel op de situatie die ik heb.
Het zou dus een koelingskwestie zijn.
Ik heb daarom inmiddels het volgende geprobeerd: kas open zetten en een bureau ventilator naar het moederbord laten blazen.
Het fluiten treedt nu niet op, processor zakt naar 40 graden.
Dat is 'm dus....

Herkent iemand dit ????

Ik ga nu een zwaardere ventilator bijzetten op de processor.

:(

Hoe warm zou je processor normaal worden dan?

Pentium 3 mag normaal nooit 70 graden worden, echt veel te warm.
Probeer het eens met een extra fan achter in je kast te plaatsen die de warme lucht afvoert, dat scheelt vaak al een hoop.

Schrik niet, bij een beetje activiteit loopt de temperatuur naar 90 graden, volgens het pcprobe programma van ASUS.

Ik schrok daar wel een beetje van.
Daarvoor had ik nog nooit naar de temperatuur gekeken.
Maar vanwege de problemen nu dus wel.

Bij lagere temperaturen draait deze processor normaal door.
Er is dus blijkbaar geen blijvende schade, alhoewel ik me er niet happy bij voel.
En daarbij vraag ik me af, waarom nu wel deze problemen en voorheen niet???
:evil: :evil:

Dat zijn heel abnormale temperaturen, al helemaal voor een P3 die bekend staat als een "koele" processor.
Kijk eerst de koeler op je processor eens goed na.
Zit ze goed vast? Draait de fan van de koeler snel genoeg?
Als dat allemaal in orde is, dan word de temperatuur in de kast waarschijnlijk veel te hoog. Als de processor met (te) warme lucht gekoeld word, koelt'ie dus eigenlijk ook niet. Heb je de laatste tijd mischien iets veranderd in je pc? Nieuwe zwaardere videokaart mischien? Extra harde schijven? Iets anders wat veel warmte afgeeft? Controleer ook of de voeding zijn wamre lucht wel naar buiten blaast mischien, in plaats van dat die de kast in word geblazen...
In het ergste geval is de processor om zeep, of ver om zeep, waardoor deze extreem veel warmte opwekt.
Probeer eventueel bij een vriend te wisselen met processor of iets...

Inmiddels...

Inmiddels draait de PC al weer meer dan een maand zonder probleem, door simpel de kast open te zetten.
Ook bij deze tropische temperaturen nog geen probleem.

Probleem voorlopig opgelost.:thumb:

Word dan eens tijd om je airflow in orde te brengen mischien?

Simpelweg door het plaatsen van 1 of 2 fans, die elk nog geen 10 euro hoeven te kosten.
Heb je toch voldoende lucht om te koelen, en je kunt je kast netjes dichthouden...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan