piepjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gimli

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2001
Simpele vraag.
Computer pentium2 - oud model 1999 - werkt goed, alleen geluidskaart geeft foutieve bron.
Opengemaakt - geluidskaart eruit gehaald - aangezet.

piepjes - 't lijkt wel een ziekenauto - tuh tah tuh tah.
Moederboard? Voeding?

Vreemd voor iets wat eerst nog gewoon werkt.
:confused:

Kijk eens of deze lijst van bios beeps je verder kan helpen.

Hé bedankt puppie!

Wel handig zo'n lijst met verklaringen.
Ik had er zelf een uit "Super PC" (1991) en die heeft 't over een video defect.
Zonder videokaart blijft 't mankement aanhouden.

't blijkt dat 't Cmos batterijtje leeg is, dit heb ik vervangen.
Wat ik overhoud aan mogelijke redenen:

Parity circuit failure => geheugenblokjes vervangen, piepjes blijven.
Een computer kan zonder memory blokjes draaien dacht ik?
Corrigeer me als ik 't fout heb.

Clearing keyboard controller buffers failed =>
Zover kom ik niet, de piepjes ontstaan voordat ik beeld of keyboard signaal krijg.

General BIOS error - remedy unknown=>
Ik vermoed dat ik hier de rede heb gevonden.

Configuration Error (displayed on screen) =>
zwart scherm, dus geen boodschap.

Any non-fatal error =>
Als dit zou kloppen kwam ik verder, maar de error is te groot om door te starten.

Hallo,
Door de eentonigheid van het geluid en doordat het scherm zwart blijft: heeft de kast misschien een klein schakelaartje wat de computer onbruikbaar maakt wanneer het paneel wordt geopend? In dat geval zal je in de handleiding moeten kijken bij Intrusion detection of iets dergelijks. Hier heb ik niet veel ervaring mee want als ik dat had dan was dit altijd uitgeschakeld.

Een computer heeft wel geheugenkaartjes nodig. Op het moment dat het geheugen getest wordt hoor je een korte piep. Terugplaatsen van de kaart hielp niet? Misschien moeten de sloten op volgorde bezet worden of er zijn jumper settings of micro schakelaar standen van toepassing. Raadpleeg de handleiding van het moederbord voor alle bijzonderheden.

Na het vervangen van een BIOS batterij zal de BIOS eerst op Standaard waarden moeten worden gezet. Dit kan in de Setup zelf maar ook door een jumper even een plaats te verzetten en soms door twee gesoldeerde contacten een paar tellen kort te sluiten. Dit moet gebeuren om fouten te voorkomen.

Het type moederbord staat tussen de sloten in witte letters. Op Internet zijn de meeste handleidingen wel te vinden, bezoek geen onbetrouwbare sites die jou zoekopdracht omleiden en niets te bieden hebben maar zoek eerst naar de site van de fabrikant.

Het Alfred2.., bedankt voor je reaktie.

> heeft de kast misschien een klein schakelaartje wat de computer onbruikbaar maakt wanneer het paneel wordt geopend?<

Dit lijkt me sterk. De computer is al diverse keren geopend i.v.m. het plaatsen van video/audio kaart en er is me nog nooit zoiets opgevallen.

>Een computer heeft wel geheugenkaartjes nodig.<

Dat begrijp ik, maar ik heb 't over die geheugensloten met RAM geheugen.
Ik was in de veronderstelling dat 't niet noodzakelijk is om een computer op te starten zonder die sloten.

>Na het vervangen van een BIOS batterij zal de BIOS eerst op Standaard waarden moeten worden gezet.<

Dat begrijp ik, al eerder is me verteld dat 't opstarten, nadat 't batterijtje verwijderd is, voldoende is om de BIOS te "resetten".

>Het type moederbord staat tussen de sloten in witte letters. <

Dat begrijp ik ook, maar voordat ik me zover in de handleiding van een moederbord ga verdiepen probeer ik me voor te stellen wat er is gebeurd.
Ik had een computer die goed werkt, maar de geluidskaart is onklaar.
Ik haal de geluidskaart eruit en de computer is onklaar.

Ik geef toe, 't is een oud beestje maar toch.

dat 't opstarten, nadat 't batterijtje verwijderd is, voldoende is om de BIOS te "resetten".

Dat klopt niet. Het booten van de computer verandert niets aan de Setup in de BIOS. Na het vervangen van de batterij hoor je in de Setup "Standaard Waarden" te selecteren en met deze instelling af te sluiten. Daarna naar de BIOS gaan en de instellingen naar wens aanpassen. Het restten kan ook op een hardwarematige manier, dan een zekere jumper op drie pennetjes even een stand verplaatsen of twee bepaalde gesoldeerde contacten een paar tellen kortsluiten. Dit staat in de handleiding.

In dit geval zullen er misschien ook waarden in de BIOS aanwezig zijn die aangeven hoe de sloten ingesteld staan, al is het in gebruik of niet in gebruik. De systeemeisen bepaalden soms dat ze op rij bezet moesten zijn.

Jammer dat er geen vooruitgang is en weinig antwoorden komen. U had de handleiding als eerste moeten raadplegen. Desondanks: de geluidskaart gaf als melding "foutieve bron" dus er is geen input of deze is niet deugdelijk. De computer had gewoon weer gewerkt wanneer de geluidskaart teruggeplaatst was. Probeer een ander kabeltje, anders in Windows de driver controleren bij Apparaat beheer.

Goed, ik heb de jumper voor BIOS reset gevonden, maar ik blijf op 't zelfde euvel hangen.
Een raar tuhtah geluid wat me geen beeld of opstarten tot gevolg geeft.
Dus waardes selecteren in de BIOS lukt me niet omdat ik geen beeld heb.

Om Uw vraag naar de handleiding van 't mobo te vervolgen:
Op 't mobo kan ik iets vinden van AGP ET18.
Ik kan er echter geen gegevens voor vinden, want al m'n links naar de mobo sites zijn verouderd.
Wat ik me wel afvraag is of ik daar iets mee opschiet want ik vermoed dat er iets anders gebeurt is.
Geheugenconflikt, ik had toch 't gevoel dat er geen memoryblokjes nodig zijn om alleen maar op te starten.

Voor de handigheid heb ik een fotootje van 't mobo gemaakt.

AGP-ET18mobo.jpg

Hé.., dat had ik niet verwacht!
't Blijkt inderdaad een geheugenconflikt.
Ik was wat met de geheugenblokjes aan 't sleutelen
en tot m'n stomme verbazing begint 't apperaat weer te draaien!
Ander geluidskaartje erin en nou is ie weer bruikbaar.

Gepiept dus.., al was 't niet zomaar.
Bedankt voor de hints!!!

:D

Proficiat! Nu kan er in de BIOS worden gekeken.
Er staat geen modelnummer op het moederbord, dat ik zien kan. Tussen de PCI sloten staat wel iets en dat is meestal de aangewezen plek. Misschien staat er een fcc id nummer op, rechts onder. Aan de hand van fcc nummers kan alle hardware ook geïdentificeerd worden. Er zijn trouwens programma's die alles wat er in de computer zit tonen. "AGP" is het soort slot voor de grafische kaart die geplaatst kan worden in plaats van de chipset op het moederbord. Vroeger waren er misschien computers waar geheugen op gesoldeerd zat. Dit zou ingewikkeld zijn als er reepjes in geprikt kunnen worden. Groet. Alfred

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan