Pieptoon uit voeding(?)

• Onderwerp starter Onderwerp starter IT07
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

IT07

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2011
Hallo,

Had zojuist last van een hele hoge pieptoon in mn PC.
Heb ff geluisterd waar het vandaan kwam, het komt uit mn voeding!
Maar het word nu pas gek: gebeurd alleen als ik minecraft speel?!?!?!?!???!!

Zodra ik minecraft opstart dan maakt hij het geluid en precies nadat ik het afsluit
stopt het!! wtf momentje heb ik ook weer gehad voor vandaag.....

Wat kan dat zijn?
Alvast hartelijk bedankt!
groeten,
IT07.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de titel van de vraag aangepast. Zo is wat duidelijker wat het probleem is.;)

Succes met je vraag.

Probeer is een zwaar programma buiten minecraft :) Iets dat veel van je CPU en RAM vraagt.
Waarschijnlijk is ofwel je voeding te zwak bij hoge eisen, ofwel is hij al kapot. De pieptoon is dat echt PIIIIEEEP zoals een piep van ..ja een piep.
Of is het meer fluit toon. Fluit toon is meestal Condensator die kapot gaat.
Wat is het vermogen van je voeding?

Gr,
Maxim

Ik denk niet dat het van je voeding komt, mijn PC geeft ook een hoge fluittoon bij MC, maar dat komt vanaf mijn videokaart. Zijn piepende condensatoren, niks aan te doen.

Piepende condensatoren heb je ook in een voeding.. dus kan aan alles liggen. Electronica hoort niet te piepen tenzij je natuurlijk een bieper hebt.
Condensatoren die biepen = [smallimg]http://eye-vision.homeip.net/wp-content/gallery/divers-2011/kapotte-condensator.jpg[/smallimg]
de linkse is goed de rechtse niet. En als hij zegt dat het uit zen voeding komt is dit waarschijnlijk zo in zijn voeding :S kapot dus.

Gr,
Maxim

Hallo

Meestal kunnen/zullen enkel transformatoren of smoorspoelen een hoge fluittoon afgeven.

De meest voorkomende oorzaak ---> losse/trillende wikkelingen.

Uiteraard , indien dit de oorzaak mocht zijn , zal dit niet bevorderlijk zijn voor de uiteindelijke levensduur.

Mochten het "met heel veel verbeelding" inderdaad defekte condensatoren zijn ---> deze dringend vervangen , of laten vervangen (kosten niet veel).

Defekte condensatoren geven heel andere symptomen , dan deze die vermeld worden ....

Peter

opgelost!

pfew! heb het kunnen oplossen op een hele simpele manier:

Minecraft settings> Video settings> Performance: power saver.
i.p.v. Performance: Max FPS.

Het probleem is dat als je Minecraft op "Performance: Max FPS" hebt staan dat je vreselijk veel fps krijgt in het menu.
Met name in het multiplayer scherm: 1500FPS!!
In het Engels ook wel een "Coil Whine" genoemd.
De voeding/videokaart krijgt dan zoveel data te verwerken dat het een geluidje gaat maken: de hoge piep.

Nu ik Minecraft op de Power Saver setting heb staan hoor ik het geluid niet meer :D:thumb:
In ieder geval hartelijk bedankt voor het reageren!

Ben het helemaal met VDK_P eens; het enige dat een pieptoon kan geven is een (slechte) transformator of spoel. Condensatoren geven heel andere problemen.

Waarschijnlijk komt de piep omdat de voeding hard moet werken. Computervoedingen zijn schakelende voedingen, waar geen 230V 50Hz trafo in zit maar de netspanning op een veel hogere frequentie gezet wordt omdat je dan kunt volstaan met kleine spoeltjes en trafo's. Want zoals Jerry Pournelle destijds al zei: ijzer kost geld, silicium kost (vrijwel) niets! :)

Als een spoel piept of fluit komt dat omdat de koperdraad windingen niet strak genoeg gewikkeld zijn; meestal een goedkope spoel.
De truc was dan ook om de juiste spoel te vinden en dan een drupje nagellak op de te losse winding; probleem opgelost!
Met name goedkope tv's (uit het kijkpijpen-tijdperk :)) waren hierom berucht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan