Pigment zwart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Besturingssysteem
Win 11 Enterprise
Office versie
O365 Enterprise
Hi!

Ik heb een Canon Pixma IP4000. Hier zit een cartridge met "pigment zwart" in. Dit is de enige die ik nog nooit heb hoeven te vervangen.
Aangezien ze dit ook niet voor de show hebben (denk ik dan toch), wanneer gebruik je dit?

Suggesties :p?
Wat ik begrepen heb inmiddels is dat Pigment zwart van andere grondstoffen gemaakt zou zijn waardoor de kwaliteit beter is. Klopt dit? En zou deze dus alleen gebruikt worden bij, bijvoorbeeld, hoge kwaliteitsafdrukken ofzo?

Laatst bewerkt:
Misschien een wat late reactie: de grote BCI-3eBK pigmentzwart wordt gebruikt als je enkel tekst afdrukt op gewoon papier. Dit garandeert diepzwarte, veeg- en watervaste afdrukken, terwijl als je kiest voor foto-adrukken de kleine zwarte dye patroon BCI-6 wordt gebruikt.

Dus druk je bijvoorbeeld enkel tekst af en kies je als papier: fotopapier dan wordt er NOOIT pigmentinkt gebruikt maar kleurstofinkt (kleine patroon), omdat pigmentinkt niet goed pakt op fotopapier, Dit geldt eveneens als je kiest voor dubbelzijdig printen op gewoon papier, dan schakelt de printer toch over op kleurstofinkt (ondanks normaal papier), omdat pigmentinkt bij dubbelzijdig printen niet snel genoeg droogt.

Pigmentinkt is een suspensie (dus zeer kleine deeltjes die in een oplossing zweven, niet echt opgelost) en kleurstofinkt is een ware oplossing (de moleculen zijn individueel aanwezig in de vloeistof.

Voordeel van pigmentinkt: is licht- en waterbestendig (verbleekt niet, loopt niet af als er water erop komt), vandaar dat de Epson printers met de Ultrachrome pigment-inkten niet vervagen als je er foto's mee afdrukt (100 jaar kleurechtheid). Nadeel: grotere kans op verstoppingen als de deeltjes gaan samenklonteren en de foto's met pigmentink (Epson) kunnen op sommige soorten papier nogal dof overkomen en onder een bepaalde kijkhoek soms gaat bronzen (metaalachtige weerkaatsing).

Voordeel kleurstofinkt (dye): een veel groter kleurbereik en meer levendigere foto's dan pigmentink. Nadeel: niet watervast (tenzij op bepaalde soorten papier) en een beperkte houdbaarheid voor oxidatieve gassen en (UV) licht, dat op den duur leidt to vervagen van de kleuren. Zonder nodige maatregelen (juiste type papier, bewaren in album, achter glas) vervagen foto's met kleurstofinkt na loop der jaren (afhankelijk van de inktkwaliteit).

Hoe kan je testen of dit waar is ? Druk eens via de eigenschappen van je printerdriver via Onderhoud een "Controleraster spuitopening" uit en laat dit even drogen: plaats dan een druppel water op het raster van de BCI-3Bk en op de BCI-6 zwart. Na een tijdjes zie je dat de inkt bij de BCI-6 wegvloeit over het papier en bij de BCI-3eBK NIET !

Dus als je goedkope inktpatronen gebruikt (namaak) kan je gelijk zijn dat dit vaak niet is en dat de BCI-3eBK controleraster gewoon vervloeit, waaruit je kunt concluderen dat je goedkope kleurstofinkt hebt gekocht en geen dure pigmentinkt !!!

Traag maar gewaardeerd!
Was bang dat ik er nooit achter zou komen :D.

Perfect antwoord!

Dat verklaart waarom 'ie zo langzaam leeggaat. Ik print zelden foto's.

Dit geldt eveneens als je kiest voor dubbelzijdig printen op gewoon papier, dan schakelt de printer toch over op kleurstofinkt (ondanks normaal papier), omdat pigmentinkt bij dubbelzijdig printen niet snel genoeg droogt.
Print er überhaubt iemand dubbelzijdig op fotopapier?

En met een hoge wachttijd? Of is het echt een kwestie van tientallen minuten?

Laatst bewerkt:
Nee, maar je kunt wel dubbelzijdig afdrukken op GEWOON papier ! De driver stuurt automatisch alles toch naar de kleine dye zwartpatroon omdat bij pigmentinkt anders de tekst wordt uitgesmeerd door de duplex unit en dat zou niet zo mooi zijn. Het is met pigmentinkt een kwestie van een minuut, maar toch te lang voor de duplex unit om niet te gaan vlekken: daarom wordt de kleurstofzwartpatroon gebruikt, dat veel sneller droogt.

Ah, ik snap hem.
Dubbelzijdig afdrukken doe ik wel nu en dan maar toch zit ik nog steeds met mijn eerste cartridge :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan