ping probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

delan009

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2006
Kan er mij iemand uitleg geven?
Ik ben bezig met virtuele machines (vmxbuilder + vmplayer)
Ik heb alle netwerkkaarten op host only gezet om zo een lokaal netwerk te maken.
1° Computer (links) is een XP machine met firewall uitgestakeld en netwerkkaar A met een gateway naar B
2° Computer (midden) Win2003R2 met netwerkkaart B en netwerkkaart C
3° Computer (rechts) Win2003R2 met netwerkkaart D en netwerkkaart E

A en B eerste netid (192.168.10.0)
C en D tweede netid (192.168.20.0)
E derde netid (192.168.30.0)

Ik kan vanuit A (xp) pingen naar A(xp) en B(server1) EN C(server1) niet naar D en E
Ik kan vanuit Server1 pingen naa A, B , C, D en niet naar E
Ik kan vanuit Server2 pingen naar E, D, C en niet naar B en A

Wat ik nu raar vind is dat ik met de XP machine de andere kant van de server1 bereik en dat ik vanaf server2 NIET de andere kant van server1 bereik.
Ook de andere kant van server2 kan ik niet bereiken vanuit server1

Is er daarvoor een uitleg???

THX:rolleyes:

De verbindingen tussen de diverse servers is me niet helemaal duidelijk. Maar ik denk dat hier een probleem van routing zich voordoet.

Iedere server hangt dus aan 2 netwerken, en heeft 1 default gateway. Hij kan dus de aangesloten netwerken bereiken, en zal netwerken die hij niet kan bereiken naar z'n default gateway sturen. Deze zal dit dan doorsturen naar het juiste netwerk, als hij deze kent anders stuurt deze dit naar zijn default gateway. Daarom dat sommige netwerken wel vanuit de ene server bereikbaar zijn, maar niet vanuit de andere.

Je kan dit snel zien door middel van tracert, hiermee zie je de weg van de pakketjes. Deze zal dus verkeerd gaan.

Je kan dit oplossen door statische routes toe te voegen voor de verschillende netwerken, zodat bekend is welke richting opgegaan moet worden.

Dit kan met het "route add <netwerk> MASK <netmask> <gateway> METRIC 1" Metric 1 om aan te geven dat het de primaire route is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan