• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Pivot Table hoe kan ik % van totaal krijgen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter scw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

scw

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2009
Goedendag,

Ik zit al een dag te puzzelen op het volgende:

Hoe kan ik in bijgaand voorbeeld het voor elkaar krijgen om het % van totaal te krijgen?

dus bijv.
categorie A 30%
categorie B 40%
categorie C 30%
Totaal per land 100% telkens.

Het zou vrij simpel moeten zijn volgens mij, maar het lukt maar niet... Excuses, ik heb veel data uit de file moeten halen om het passend (bestandsgrootte) te krijgen.

Hartelijk dank voor jullie moeite,
scw:thumb:

Bijlagen

in je waardeinstellingen van shippedVolumeCBm voor waarde "weergeven als" had je al gekozen voor "% van", ga in dat menu een paar regels verder "% van kolom" en OK

Bedankt voor je reactie.

Sorry ik had het beter moeten toelichten, ik wil eigenlijk voor elkaar krijgen totaal per land.

Dus dat er bij Austria Total (en ieder ander land) 100% staat. Dus zeg maar niet voor de hele kolom maand 1: 100%

Alvast bedankt,
scw

je zal een beetje met de layout moeten spelen totdat je het gewenste verkrijgt.
Dit wil zeggen dat je dus ernaar moet streven dat wat je als 100% wilt zien 1 rij of 1 kolom van je draaitabel voorstelt.

Bijlagen

Pfff ja inderdaad zou dit een oplossing kunnen zijn, echter:

Ik moet de data telkens overnemen in een template. Deze template heeft de maanden naast elkaar en niet onder elkaar. Daardoor zou het alsnog heel veel werk worden... Is er mogelijkerwijs nog een manier om het te realiseren?

Probleem is ook dat, wanneer er een tweede maand bijkomt (wat ik niet kan laten zien vanwege bestandsgrootte), dan neemt die de '% of row' welke dan niet meer één maand is zoals nu, maar twee of meer maanden. Dus om het anders uit te leggen: nu bestaat een row uit één maand, maar in het echte bestand niet... :(

Laat anders deze draaitabel een stomme tool op de achtergrond zijn en haal de nodige gegevens eruit via draaitabel.ophalen of via een macro, ik ken je voorkeur niet. Hoe ziet die template er anders uit ?

Goede suggestie: ik ga het eens uitproberen.

De template heeft de maanden horizontaal, dus zoals ik het in het eerste voorbeeld stond. Dus het zou schitterend zijn als ik onder iedere maand 100% krijg als totaal.

zie bijlage :
de gele cellen zijn wat verschillend van formule omdat ze minder gedetailleerde info vragen, bv; totaal per land of totaal per maand of beide samen

Bijlagen

Ja dat is precies hoe ik het bedoel!

Alleen rest mij nog de vraag: de formules lijk je niet door te kunnen trekken? Dus dat betekent dat je alles handmatig er in moet zetten 12x (12 maanden)?

En: de data wordt iedere maand geupdated en dat jarenlang, maar verschuiven de cellen dan niet steeds van de Pivot zelf, zodat je alle formules weer opnieuw kunt doen??

- je had zelf aangegeven dat je template op een ander blad stond, dus van het groeien van de draaitabel ga je dan geen last hebben. Straks kijk je zelfs niet eens meer naar deze draaitabel, behalve om ze te vernieuwen, tenzij je dat aan een macro overlaat. De template zelf kan je gewoon ieder nieuw jaar 12 kolommen naar rechts uitbreiden. Gewoon de laatste kolom 12 kolommen naar rechts slepen en bovenin wel het goede maandnummer zetten.
Die jaren had ik nog niet meegenomen in het geheel, dus dat wordt nog een extra aanpassing in je draaitabel en de template.
Dat lukt wel zeker ?
Gebruik je 2003 of 2007 ?

opgelost

Hoi cow18,

Hartelijk bedankt voor je advies! Het is me helemaal gelukt. Ik ben even twee dagen bezig geweest op het in elkaar te zetten, maar vanaf nu heb ik altijd de juiste gegevens in de juiste template binnen 10 min. Inderdaad hoef ik nu alleen maar de Pivot te vernieuwen. Vervolgens zet die alles op de juiste plek met de GetPivot formule. Ik gebruik Excel 2007.

Helemaal geweldig, status van deze vraag is: opgelost! :thumb: Nogmaals dank!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan