• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Pivot table

Status
Niet open voor verdere reacties.

JWExcel

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2015
Beste,

Ik heb een vraag over het aantal producten tellen met pivot table. Zie bestand voor meer uitleg.

Ik zou willen dat excel me de volgende waardes geeft : (zie de 14 16 14) (14 verschillende producten op 5 januari, 16 op 6 februari enzo)

Echter als ik in pivot table count doe dan telt ie voor bv 031000097 als 2 omdat dit 2x voorkomt op 5 januari.
Als ik "model nr" van row labels naar values verplaats geeft hij hogere waardes omdat hij aantal keren voorkomt optelt.
Ik wil echter het aantal verschillende producten van die dag hebben.

Hoe kan ik dit aanpakken?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Je kan beter de brongegevens plaatsen ipv de draaitabel.

JWExcel,

Een draaitabel is gebouwd voor het tellen of sommeren van groepen gegevens.
Hij is niet gebouwd voor het tellen van het aantal groepen.
Wat je kan doen is de data in de kolommen zetten en de modelnummers in de regels.
Plaats vervolgens opnieuw de modelnummers in het valueveld.
Hier worden dan inderdaad de 031000097 twee keer geteld.
Maar maak onder de pivottable een formuler met =AANTALARG(B5:B36)
Deze telt dan het aantal modelnummers (14) van die dag.

Veel Succes.

@Vena sorry dit ging niet vanwege aard van gegevens.

@Elsendoorn2134 Perfect, ik weet dat een draaitabel gemaakt is voor het sommeren van gegevens. Maar je antwoord is precies wat ik zoek! Bedankt voor de hulp! Kan ik de vraag eindelijk op beantwoord zetten :) :d:thumb:

Als de aard van de gegevens vertrouwelijk zijn kan je beter fictieve gegevens plaatsen. Je hebt je brongegevens bij de draaitabel opgeslagen en da's niet zo heel erg verstandig. Elsendoorn2134, is even zo vriendelijk geweest om alles open te klappen en heeft daarmee jouw vraag kunnen oplossen en is nu tevens in het bezit van een mooie waardevolle tabel.:d

Dus als kleine tip. Met een rechtsklik in de draaitabel kan je een aantal opties aanpassen. In het laatste tabje staat een optie om de brongegevens bij het bestand op te slaan. Of niet natuurlijk.

Ik dacht dat ik inderdaad alleen de draaitabel had meegestuurd. De vertrouwelijke gegevens had ik bij voorbaat al verwijderd maar toch altijd handig om zekere voor onzekere te nemen. Als ik het bestandje open wat ik had meegestuurd dan kan ik zelf de bron data niet vinden. Kan je mij nogmaals wijzen waar ik dat kan vinden want ik dacht dat ik die dus eigenlijk niet had meegestuurd met het bestand.

(PS ik heb het bestand nu weggehaald voor alle zekerheid.)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan