• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Pivot tables berekeningen

Status
Niet open voor verdere reacties.

RobertJB66

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2022
Berichten
132
Ik heb een data set.
per regel bevat de data set diverse onderdelen waaronder een gemiddeld gewicht en aantal.

Om een net overzicht te maken die gefilterd wordt a.d.h. van Slicers maak ik gebruik van een pivot table.

Waar ik naar op zoek ben is een manier om in de groot totaal regel onder aan de pivot table onder de rij met de gemiddelde een gewogen gemiddelde berekend te krijgen en niet het gemiddelde van de gemiddelde of de SOM van de gemiddelde:rolleyes:

ter illustratie wat vorbeeld data:

volg nummer aantal gemiddelde
0001 10 10,1
0002 100 9,9
0003 5 11,2
9,97

Totaal 115 31,2 << dit klopt natuurlijk niet hier zo het gewogen gemiddelde moeten staan 10* 10,1 + 100 * 9,9 + 5 * 11,2 / 115 = 9,973

iemand een idee of dit is te realiseren:rolleyes:
 
Goedenavond Robert,

heb je misschien een voorbeeldbestand? Dan is het voor de helpers hier een stuk makkelijker een toepasbare oplossing te geven.

Gr.
Sjon
 
in de bijlage een voorbeeld bestand.
 

Bijlagen

  • TLE test1.zip
    172,4 KB · Weergaven: 12
Ik denk dat je je basis gegevens moet hebben. Nu laat je de draaitabel rekenen aan waarden die zo te zien al een gemiddelde zijn. De draaitabel kan geen gewogen gemiddelde berekenen als de individuele waarden die je als bron geeft al gemiddelden zijn. Met een formule buiten je draaitabel gaat het wel:

Code:
=SUMPRODUCT(F6:F22;H6:H22)/SOM(H6:H22)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan