• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

PivotTable waarde gebruiken in formule

• Onderwerp starter Onderwerp starter scw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

scw

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2009
Goedendag ik zit met het volgende probleem:

In mijn pivottable heb ik een veld 'Artikelnr.' Vervolgens sleep ik dit veld in de PivotTable en zet hem op count. Dus dan krijg ik keurig de hoeveelheid artikelnummers. Tot dusver geen probleem.

Nu wil ik dit veld 'CountOfArtikelnr' gebruiken voor de formule in een ander veld indezelfde PivotTable: dus formule: Omzet/CountOfArtikelnr's. maar helaas werkt dit niet :confused::confused:. Hij kan alleen 'Omzet/Artikelnr' doen, waar ik natuurlijk niets aan heb, want dat is de omzet delen door een artikelnr. Hoe kan ik dit oplossen, of kan dit uberhaupt opgelost worden?

Helaas kan ik geen voorbeeld posten, vanwege de bestandsgrootte.

Bedankt voor de geboden hulp,
scw :thumb:

Ik denk toch dat je even een voorbeeldbestandje (zonder gevoelige informatie) moet plaatsen. Misschien dat het dan duidelijker wordt.

Voor mezelf, de OMZET gedeeld door het AANTAL ARTIKELNUMMERS zou mij ook niet zoveel boeien:confused:

volgens mij wil je gewoon het gemiddelde van die omzet zien, dus breng nogmaals die omzet in je draaitabel en vraag daarvan het gemiddelde ipv de som

Excuses,

Ondertussen heb ik het via een omweg weten op te lossen. Dus niet geen oplossing gevonden via Excel pivot table. De door mij genoemde formule diende ter illustratie en was eigenlijk een beetje slecht bedacht.

Toch dank voor de aandacht en zal het onderwerp sluiten.

scw

hoe heb je het dan opgelost ?

uitleg

OK ik kan het wel even uitleggen:

De brongegevens voor de PivotTable waren een export uit Access. In Access heb ik een query gedraaid welke achter ieder record een nieuw veld zet met het nummer '1'. Vervolgens laad ik die data dus in in Excel, waar ik hem SumOf laat doen van dat nieuwe veld. Dus dan krijg je alle ééntjes bij elkaar opgeteld.

Het veld artikelnr. kon Access wel optellen, maar dan kon je dat veld 'CountOfArtikelnr' vervolgens niet meer voor een tweede keer oppakken in de Pivot zelf. En wanneer ik direct liet delen door Artikelnr. dan deelde die dus door het exacte Artikelnr. wat dus nergens op slaat.

Zodoende.

een query naar access ken ik niet, maar je kan toch die ene kolom een paar keer opnieuw gebruiken, zie bijlage de aantallen gebruik ik om te kijken hoe vaak die voorkomt, voor het totaal en voor het gemiddelde.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan