Pixel shader 1.1

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ellen10

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 jun 2006
Berichten
1
hallo,
Ik heb laatst een spel gekocht en de instalatie en alles is gewoon goed gegaan,
Toen wou ikhet spel spelen en toen zei die dat pixel shader 1.1 verreist is.
Weet iemand wat pixel shader precies in houd en wat ik nu moet doen om het spel wel te spelen..?
 
www.google.nl
result:
Pixel Shaders create ambiance with materials and surfaces that mimic reality. An infinite number of material effects replace the artificial, computerized look with high-impact organic surfaces. Characters now have facial hair and blemishes, golf balls have dimples, a red chair gains a subtle leather look, and wood exhibits texture and grain. By altering the lighting and surface effects, artists are able to manipulate colors, textures, or shapes and to generate complex, realistic scenes.

This object is an animated, bumpy, reflective surface—something that would have been impossible to render in real time with previous 3D hardware. Now, with programmable Pixel Shaders, images such as this one can be achieved.

A Pixel Shader is a graphics function that calculates effects on a per-pixel basis. Depending on resolution, in excess of 2 million pixels may need to be rendered, lit, shaded, and colored for each frame, at 60 frames per second. That in turn creates a tremendous computational load. The GeForce3 can easily process this load through Pixel Shaders, and bring movie-style effects to your PC. This is an unprecedented level of hardware control for consumers. Per-pixel shading brings out an extraordinary level of surface detail—allowing you to see effects beyond the triangle level. Programmable Pixel Shaders then give artists and developers the ability to create per-pixel effects that mirror their creative vision. Furthermore, because the Pixel Shader capabilities in the NVIDIA nfiniteFX engine are fully programmable,
rather than simply choosing from a preset palette of effects, developers can create their own. Thus, programmable Pixel Shaders provide developers with unprecedented control for determining the lighting, shading, and color of each individual pixel, allowing them to create a myriad of unique surface effects.

In addition to incredible material effects, the nfiniteFX engine achieves excellent performance and enables previously impossible pixel-level effects on consumer-level platforms, because of its ability to handle four textures in a single pass. Applying multiple textures in one pass almost always yields better performance than performing multiple passes. Multiple passes translate into multiple geometry transformations and multiple Z-buffer calculations, slowing the overall rendering process.

Bron: http://www.nvidia.com/object/feature_pixelshader.html

Probeer eens een Driver update van de videokaart...



En deze:
Een pixel shader is een stuk programmacode dat geavanceerde kleuring in rasterizers (waaronder huidige video kaarten) mogelijk maakt. Dit stuk programmacode wordt voor elke pixel die er getekend wordt uitgevoerd en heeft tot taak om de kleur van die pixel te berekenen. Het is verwant aan de vertex shader, wat een stuk programmacode is dat voor elke vertex uitgevoerd wordt.

Pixel shaders worden al sinds jaar en dag in niet realtime rendering gebruikt en zijn dan meestal een plugin voor 3D pakketten zoals Maya en 3D Studio MAX, die gewoon in C of C++ geschreven kunnen worden. Ze worden immers uitgevoerd op de normale processor, dus alle functionaliteit van de processor is beschikbaar.

Sinds de DirectX 8 generatie videokaarten zijn pixel shaders ook voor realtime rendering beschikbaar. Er is op de videokaart een speciale programmeerbaar processor aangebracht, die de pixel shader uitvoert. Deze processor heeft echter veel minder mogelijkheden dan een normale processor. Hij is specifiek toegespitst op het berekenen van de kleur van een pixel, en heeft functionaliteit zoals het uitlezen van textures, de invalshoek van een lichtstraal berekenen (dp3) en de gebruikelijke rekenkundige instructies zoals optellen, aftrekken, vermenigvuldigen enz. De nieuwere versies, Shading Model 2.0 en Shading Model 3.0, hebben er steeds meer functionaliteit bijgekregen, zoals vertakking (wat programmalussen mogelijk maakt) en het uitlezen van textures met willekeurige coordinaten.

Pixel shaders kunnen geprogrammeerd worden in een assemblertaal, een taal die veel lijkt op hoe het in de hardware geïmplementeerd is. Moeilijk te programmeren, maar wel het meest efficiënt als je kijkt naar de performance. Een voorbeeld van een stukje pixel shader assembly:

ps_2_0

dcl_2d s0
dcl t0.xy

texld r1, t0, s0
mov oC0, r1
Pixel shaders kunnen ook geprogrammeerd worden in een taal van een hoger niveau, wat betekent dat je minder te maken hebt met hoe de hardware werkt en die voor mensen vaak duidelijker te lezen is. Een voorbeeld van zo'n taal is NVidia's Cg, (C for graphics). Een stukje Cg:

float4 brightLightMapDecal(float4 color : COLOR,
float4 decalCoord : TEXCOORD0,
float4 lightMapCoord : TEXCOORD1,
uniform sampler2D decal,
uniform sampler2D lightMap) : COLOR
{
float4 d = tex2Dproj(decal, decalCoord);
float4 lm = tex2Dproj(lightMap, lightMapCoord);
return 2.0 * color * d * lm;
}

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pixel_shader
 
Laatst bewerkt:
Je wilt een spel spelen die Pixel Shader 1.1 gebruikt. Je huidige videokaart heeft dit niet. Je kan dit ook niet oplossen met een driver-update, aangezien het iets hardware-matig is ipv software-matig.

De oplossing is heel simpel: een videokaart kopen die deze feature wel heeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan