plaatje / foto. Welk bestandsformaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.

kris001

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2010
Ik ontwikkel een website met dreamweaver CS4.

Ik wil een plaatje / foto online zetten. Welk bestandsformaat kies ik voor het allerbeste resultaat met een korte laadtijd: PSD, GIF, PSD, RAW, PNG, TIF(F),...?

PSD is geen optie, die werkt niet op websites.

Ik vermoed dat je twee beste opties PNG of GIF zijn; en welke van de twee je kiest is afhankelijk van je plaatje. Als je plaatje 256 kleuren of minder heeft, kun je het beste gif gebruiken. Als er meer kleuren in zitten, kun je beter PNG gebruiken. Als het een foto is, kun je beter nog JPEG gebruiken.

PNG, JPG en GIF zijn inderdaad de enige 3 die voor websites bruikbaar zijn (in alle browsers). PNG's met transparantie kunnen problemen opleveren in Internet Explorer (IE6); PNG's zonder transparantie gaan overal goed. GIF's met transparantie ook.

Maar-wie-van-de-drie je het beste kunt gebruiken, valt eigenlijk niet van tevoren te zeggen. Soms is de één het beste, soms de andere: hangt helemaal van de afbeelding af.
Het eenvoudigst is, om een afbeelding zowel als PNG, JPG (met verschillende compressie) en als GIF op te slaan, en dan te kijken welke de beste kwaliteit/grootte verhouding heeft.
Hoe groter, hoe meer downloadtijd, dus zuinig met de kB's! :)

Een artikeltje met voorbeelden: "Gif, png, jpg: which is the best format?"

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan