Plaatjes over elkaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frits Barend

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2009
Hallo,

Ik heb momenteel 2 plaatjes in een powerpoint presentatie, met het effect dat de bovenste naar beneden gaat. Het probleem echter is dat "het witvlak" van de bovenste afbeelding over de onderste gaat. Ik wil (net als bij paint) dat alleen de afbeelding over de andere zichtbaar is en niet het hele witvlak erbij.

Is iemand die weet hoe dit kan? Bedankt alvast!

Het is mij niet helemaal duidelijk, maar heb je het over witte randen om het plaatje heen? In dat geval moet je het plaatje rondom bijsnijden om de witte randen te verwijderen. Zit ik er naast, post dan even een voorbeeldje of probeer de term 'witvlak' wat nauwkeuriger te omschrijven.

Uit de nieuwsbrief van maart 2009, bedoel je dit?

Uitsnede met transparante achtergrond.

Elke foto of afbeelding heeft een bepaalde achtergrondkleur die rond een uitsnede altijd zichtbaar is. Een uitsnede is in feite een visueel iets, want in het geval dat je bijvoorbeeld een ovale uitsnede maakt is de hele afbeelding toch rechthoekig. We laten dat aan de hand van een voorbeeld zien.

Door te kiezen voor het gereedschap ovaal in de werkbalk rechts van het werkvenster hebben we deze ovale uitsnede gemaakt. Dat het feitelijk een rechthoek betreft is duidelijk op de afbeelding te zien, immers de achtergrondkleur van de afbeelding is rondom de uitsnede altijd aanwezig. Maken we een uitsnede dan willen we dat visueel ook zo terug zien op welke achtergrondkleur dan ook. Daarom gaan we de bestaande kleur van de achtergrond transparant maken.

Sla eerst de uitsnede op nadat je, indien gewenst, het formaat hebt aangepast door in het menu Afbeelding > Afmetingen afbeelding de gewenste grootte op te geven. Open de afbeelding weer en kies het menu Selectie > Vorm kiezen > Ovaal. Selecteer de uitsnede (het ovale gedeelte) en kies nu, alweer in het menu Selectie, voor Omgekeerd. In het menu Afbeelding kun je nu, middels de optie Automatische transparantie > Buiten selectie, de achtergrond transparant maken. Het beeld geeft dan, om de uitsnede, een geblokte achtergrond weer.

Uiteraard gaan we de aangebrachte wijziging opslaan. Aangezien het .jpg-formaat geen transparantie ondersteunt moeten we kiezen tussen het .gif- of het .png formaat. Geen probleem, want PhotoFiltre ondersteunt die formaten. Sterker nog, het programma stelt zelf voor om het .gif-formaat te gebruiken om de aangebrachte wijziging op te slaan. Let er wel op dat je de wijziging opslaat middels Bestand > Opslaan als

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan