plaats maken op bijna volle harde schijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

novaviro

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2010
Ik heb een computer me 2 geïnstalleerde harde schijven.Ik heb talloze experimenten met installaties van besturingssystemen gedaan. De beide schijven zijn bijna vol en ik wil plaats maken op deze schijven door oude besturingssystemen te verwijderen.
Echter, het blijkt niet zo simpel te zijn om zonder twijfel de locatie te weten ,zowel van het besturingssysteem dat actief is, als van de besturingssystemen die niet meer in gebruik zijn. Feit is dat ik via de verkenner slechts een kleine fractie van de in gebruik genomen ruimtes op de harde schijf kan detecteren, waar is de andere inhoud op die bijna volle schijven gelokaliseerd,zodat ik weet wat ik kan verwijderen?

In configuratiescherm, systeembeheer, computerbeheer, opslag, schijfbeheer, kun je zien wélke schijf(partitie) de actieve Windows bevat. De overige kan je verwijderen. In onderstaand plaatje (mijn schijfbeheer) is C de Windows schijf.

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    74,1 KB · Weergaven: 75
welbedankt!!

welbedankt!!
Ik heb in schijfbeer gezien dat op mijn D volume noch opstart noch systeem vermeld staat en als ik volume D verken ,merk ik een WINDOWS map van 500 MB van één of andere vorige installatie, die zou ik dus kunnen verwijderen om zodoende 500 MB vrij te maken? Ik ben gisteren op mijn hoofdcomputer gecrasht na het mergen via partition magic van 2 aangrenzende NTFS-partities op een schijf ,rien ne va plus en heb via systeem herstelconsole niets kunnen goedmaken....vandaaar mijn angst om misschien weer iets doms te doen zonder geruststelling hier ...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als je niet zeker weet welke partitie bij welke OS toebehoort kan je ook het programma EasyBCD downloaden en installeren.
Het is een programma dat alle partities leest en kijkt welke OS er op de harde schijven geinstalleerd staan.
Het programma is niet bedoeld om de partities te formatteren, maar als je de partities gaat verwijderen is het nog wel nodig om de OS entry in de boot.ini te verwijderen (anders krijg je telkens als je opstart een menu wat vraagt in welke OS wilt opstarten)
download easybcd

Dank u wel!

Dank u wel! Ik heb het porgramma gedownloaded maar bij de uitvoering kreeg ik een waarschuwing dat ik niet met Vista werk, dat is ook zo want ik werk met windows xp, wil dat nu zeggen dat ik Vista moet installeren om het programma te kunnen gebruiken?

Laatst bewerkt:
Dank u wel! Ik heb het porgramma gedownloaded maar bij de uitvoering kreeg ik een waarschuwing dat ik niet met Vista werk, dat is ook zo want ik werk met windows xp, wil dat nu zeggen dat ik Vista moet installeren om het programma te kunnen gebruiken?

Neehoor, het maakt niet uit of je met vista of XP werkt. Zelf werk ik ook nog met XP en het was dat jij dit programma nodig had, want dit proggie downloaden en gebruiken stond lang op mn to-do lijstje :P
Ik denk dat dat wat jij bedoeld met vista is de bootloader. Als je XP al geinstalleerd hebt en je installeert Vista daarnaast wilt hij soms de XP entry nog wel eens verwijderen (of een of ander probleem, ik heb mn hoofd er een keer tegenaan gestoten)
Met dat proggie kan je de oude bootloader weer "herinstalleren", maar ik denk niet dat jij dat nodig hebt ;)

In configuratiescherm, systeembeheer, computerbeheer, opslag, schijfbeheer, kun je zien wélke schijf(partitie) de actieve Windows bevat. De overige kan je verwijderen. In onderstaand plaatje (mijn schijfbeheer) is C de Windows schijf.
Mooi aantal opslag heb je daar :P

Laatst bewerkt:
aaah ....merci!

:D:thumb:

middeleeuwse opslag ,hahahaha

Hallo, via de watchdog boodschap in mijn mailbox kreeg ik het verzoek om aan te geven of deze topic kan gesloten worden. Naar aanleiding van deze vraag , startte ik ter controle het programma EasyBCD nog eens op en wilde ik een printscreen bijvoegen van de alert boodschap die dit programma op mijn scherm zette,maar het "word" bestand dat deze printscreen bevat is te groot voor bijvoeging hier, vandaar dat ik hier de tekst van dit alert-venster neertyp,nu durf ik niet op OK drukken in dit venster:
valid BCD Registry not Detected. Easy BCD has detected that your BCD boot data and MBR are either not from the latest version of Windows Vista , or don't yet exist.
If you'd like Easy BCD to correct these issues,press OK. This will modify the MBR and requires that you have Windows Vista installed on this machine.You can cancel at any time. Press'No' to exit EasyBCD now.:shocked:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan