plaats voor een brander.

Status
Niet open voor verdere reacties.

simo

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2003
Berichten
136
Mijn PC heeft geen brander. Ik heb van iemand een brander gekregen en probeer die nu in te bouwen. Op zich is er plaats zat in de kast, maar het moederbord heeft maar twee IDE - sloten (zeg ik dit goed ?), namelijk een voor de harde schijf en een voor de CD-rom. betekent dit dat ik op de plaats voor de CD-rom de brander moet zetten. Ik had ze liever beiden gehad. Moet ik in het BIOS nog iets veranderen? Jumpers overzetten? (staat ergens een stap-voor-stap-handleiding) Alvast bedankt Simo

Win2000PRO,
moederbord K7SOM
 
Laatst bewerkt:
Als er echt twee IDE slots op het moederboard zijn kun je twee stations per poort aansluiten... wel moet je daar de juiste IDE kabel voor hebben... met twee stekkers op de flatcable.... één station op de kabel moet op master staan, de tweede op slave... anders werkt niets meer... [jumpers op de achterzijde van elke drive]
 
Laatst bewerkt:
Dat hoeft niet hoor. Je hebt 2 IDE slots. per slot kunnen er 2 apparaten aangesloten worden. Dus ik zou zeggen HD op IDE1 en writer(master) en cd(slave) op ide 2
 
Bedankt voor de reacties.


"Dus ik zou zeggen HD op IDE1 en writer(master) en cd(slave) op ide 2"

De CD-rom staat nu op slave, neem ik aan. Ik moet dus het volgende doen:
Ik pak dus de writer en zet de jumper op master.
Op de flatcable die nu op de CD-rom is aangesloten is nog een stekker over. Ik neem aan dat ik daar de writer op moet aansluiten.
Ik sluit de stroom aan op de writer.
Als ik daarna de PC opstart, doet de zaak het dan of moet ik nog iets in BIOS veranderen?
 
Als bios staat op "auto detect" wat meestal default is, hoeft daar niets te gebeuren [anders op "auto" zetten.....] en windows zal waarschijnlijk heel gelukkig melden dat nieuwe hardware is gevonden....... en de drivers installeren....
De drive moet je inderdaad op die tweede stekker aansluiten...
 
Laatst bewerkt:
Ik zie in BIOS vier maal "auto" onder elkaar staan. Bedoel je dat met "auto detect"
 
Jawel, jawel..... Als je de master/slave jumpers goed hebt staan, staan daar nu 3 apparaten [1xdisk, 2x cdrom station o.i.d.]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan