plaatsen van splitter ADSL

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Een vraag over het plaatsen van de splitter voor ADSL.
Zie bijgevoegde afbeelding.

WAT IS NOU JUIST: splitter MOET in de meterkast,
OF: splitter MAG OOK bij de computer
????????????????????????

Ik heb bij mij thuis de splitter op een aftakking van de telefoonlijn, direct BIJ de computer geplaatst, dus zoals op een van die rechtse plaatjes. Geeft geen enkel probleem! maar zou volgens deze instructie niet mogen.

Nu wil een vriendin van mij óók ADSL en zij wil i.v.m. de plaatsing van de telefoonaansluitingen de hoofdcomputer boven standaard laten, dáár de splitter op de telefoonaansluiting zetten, dan modem / router en kan dan makkelijk via telefoonkabeltje door plafondgaatje naar beneden aansluiting voor de laptop verbinden met de router.

WAT IS HIEROP TEGEN???
ALTERNATIEF???

Computerzaken spreken elkaar hier op verschillende punten tegen en wij zien door de bomen het bos niet meer....

De splitter moet voor welk apparaat dan ook. Dus alle aparaten (PC, telefoon) moeten ACHTER de splitter worden geplaatst.
Want als je bv eerst de telefoon doet, dan de splitter, dan de PC gaat je ADSL snelheid verloren.

de splitter zit vóór alle andere lijntjes
dus eerst splitter daarna telefoon en modem

Nog niet helemaal duidelijk gesteld denk ik:

Meterkast:
binnenkomende lijn, rond "doosje" waaruit 2 draden komen waarvan 1 naar beneden voor hoofdtelefoon. Andere naar boven voor 2e telefoon. Die laatste loopt dmv verdeeldoos door naar pc boven.

In de meterkast zit dus zowiezo gaan aansluitpunt / contactdoos.

Ook jullie zeggen nu weer splitter in de mk. Maar WAAROM?????
En HOE?????

rond kastje open maken, draden voor boven en beneden eventueel samen in een telefoonstekker doen
draad maken van rond kastje naar ingang splitter, draad maken met telefoonstopcontact voor telefoons aan de uitgang van de splitter, andere uitgang draad maken naar modem

Oké Jheroen. Dat beantwoord het 2e deel van mijn vraag. Blijft staan de eerste vraag.. Dat begrijp ik nu en moet lukken. (Alleen even weten welke kleur draadje waar moet in de stekker...)

Maar dat zou dan betekenen dat er een EXTRA draad naar boven moet naar het modem (is dit gewoon telefoonsnoer?) nààst het bestaande telefoonsnoer?

Indien JA, dan hebben we dus een probleem want die telefoonlijn loopt niet helemaal door een leiding maar is deels ingegoten in betonnen vloer...!

Vandaar onze hoop die splitter bóven te kunnen zetten bij die pc want dàn is het een kleine moeite om via een gaatje door het plafond beneden een extra aansluiting op ADSL te maken voor 2e pc / laptop.

Begrijp je het probleem?

Laatst bewerkt:
ik snap je probleem maar telefoondata en internetverkeer door de zelfde lijn geeft problemen
ik heb hier ook twee lijnen naar deze kamer moeten leggen
een voor telefoon/fax en een voor modem
de splitter zit bij de hoofdaansluiting
lastiger duurder maar wel mogelijk is een draadloos netwerk maar dat kost het nodige
als je je telefoonverkeer vóór de splitter laat zitten krijg je storing in beide voorzieningen internet en telefoongesprek
gaatje door de vloer erbij boren misschien?

ook een optie
koop voor boven een draadloze telefoon waarvan je het basisstation beneden zet kan je de enkele draad naar boven voor de pc gebruiken

Jheroen, het is wat tegenstrijdig allemaal omdat ik hier bij mij thuis WEL gewoon de splitter bij de modem / pc heb gezet en ik moet zeggen dat alles prima werkt. ...
Zelfs de 2e telefoon die met een draad zelf naar de mk loopt doet het prima. MIJN SITUATIE is dus gelijk aan die VAN HAAR. Reageer hier nog eens op...!!

ok
nou je kunt het proberen en als het dan toch niet goed gaat alsnog een oplossing creëren

hier ging het niet goed, maar bij jou dus wel
proberen is het enige advies!
maak een proefopstelling en probeer het uit!

Nou Jheroen, je antwoorden zijn zeer duidelijk.
Vooral de tip die je geeft over de draadloze telefoon is zeker het overwegen waard.

Voor mij is wel duidelijk dat ik dus gewoon geluk heb met mijn opstelling. Daarover toch nog één vraag: ik vind dat mijn huidige internetverbinding beduidend sneller is als eerder die met mijn analoge modem. Maar zou het desondanks kunne dat die snelheid toch niet optimaal is vw deze opstelling? Zie het berichtje van XP_PC
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif

ik weet niet wat je precies verandert hebt aan je abonnement maar als je weet hoe snel je verbinding volgens je provider moet zijn kan je dat eens verifiëren via www.speedtest.nl
als het overeen komt zit je goed

Resultaten van http://www.speedtest.nl
(Overgenomen op Thu Jan 16 2003 om 16:15:13 UTC+0100)

Download : 109.4 KByte/sec
Upload : 48.7 KByte/sec

zoiets als dit dus
zat je met je analoge modem bij een andere provider?

Poeh, dat valt niet mee:

econometrics:
* download: 233,1 224,4 221,1
* upload 27,3 27,5 27,1

mordax:
*download: 26 26
* upload 6 6

speedtest;
* download 27,4
* upload 6,5

Vreemd hè die verschillen....

Als die onderste kloppen valt dat vies tegen. Ik moet ook wel zeggen dat ik hem soms, zo ook vanmiddag, véél trager vind dan gemiddeld. Maar blijft wel èrg weinig hoor.

Zat eerst bij hccnet (analoog modem)
Nu wanadoo-lite.

Resultaten voor stad/gemeente : Dronten Provider Abonnement Modem Snelheid
Afwijking Aantal gebr. Aantal tests p/m
euro
1. Solcon Connect 8192/512
ADSL bbned 416.7 0 1 495 109.00
2. Chello Kabel
Kabel 143.5 16.61 7 61 49.95
3. Tiscali ADSL Plus via KPN
ADSL KPN 83 0 1 6 83.35
4. XS4ALL Basic ADSL
ADSL KPN 80.6 0 1 1 51.15
5. Planet Internet ADSL Comfort
ADSL KPN 66 0 1 9 50.16
6. Wanadoo ADSL Basic
ADSL KPN 53.7 0.56 2 4 52.25
7. Het Net ADSL Surfen
ADSL KPN 27.1 0 1 5 32.95
8. Zon Breedband Lite
ADSL KPN 25.5 0 1 48 32.95
9. Demon Internet NL Telefoon
Telefoon (56k, V90) 3.7 0 1 1

van speedtest: hier 48 tests gem snelheid 25,5 dus dan zou het goed moeten zijn...

Laatst bewerkt:
Voor jouw type abbo zijn dat hele behoorlijke uitkomsten!

De verschillen worden verklaard door verschillende meeteenheden: kilobits vs. kilobytes.

Groetjes,
Bennie

Ha die Bennie! Lang geleden....

Dus ik kan er nu gerust van zijn dat mijn aansluiting op deze (niet juiste) manier GOED is?!

Ja hoor, ik zou het gewoon zo laten.

Groetjes,
Bennie

Oké.

Nou Jheroen en Bennie, jullie zijn weer eens zéér bedankt en er is ons veel duidelijk geworden!

Graag tot een volgende keer.
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif
worshippy.gif

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan