plaatsing 5.1 in slaapkamer

Status
Niet open voor verdere reacties.

ottermannetje

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2012
hallo iedereen,
ik heb een probleem met het plaatsen van de speakers in mijn slaapkamer. het is een 5.1 set van philips met 1 sub van normale grootte. 4 normale speakertjes en 1 langere centerspeaker.
hier een ontwerp van mijn kamer: ontwerp kamer.png
ik wil goed geluid hebben bij mijn bureau en bij mijn bed (hoofdkussen aan de kant van het raam.)
ik dacht misschien de fronts aan weerszijden van mijn bureau, de mid achter mijn hoofd en de surrounds in de twee hoeken het verst weg van de ramen. de sub in een van de hokjes. iemand een goed idee?
groeten Merijn otterman

Een goed geluid (ook bij surround) zal je alleen in de z.g. sweetspot (midden) van alle speakers hebben. (1 plek dus)
Een sub kan het beste op de grond eventueel hoek geplaatst worden. Lage tonen hebben weinig richting dus waar maakt niet veel uit. (Experimenteer)

Ik snap dat het maar op een plek perfect is maar wat zou u dan aanraden als een goede oplossing

Een speaker in elke hoek. En center in het midden van 1 muur (Tussen de twee front speakers).
Hangt er ook vanaf wat je afspeelt. Is dat surround of 'gewoon' stereo?

Ik luister vooral via spotify dat is volgens mij gewoon stereo of bedoet u welke decoder?

Spotify (mp3 en meeste muziek) is inderdaad stereo.
Dan zou je een keuze kunnen maken waar je het meest naar muziek luistert en zorgen dat van die plek de twee frontspeakers ongeveer gelijk links er rechts van je bevinden.
Als je iets als "virtueel" surround (geluid uit alle speakers) gebruikt, zal het niet veel uit maken.

Is dat dat je gewoon surround aan en uit kan zetten of het luisteren van muziek in een 5.1 format?

Meeste muziek (DTS en enkele bijzondere opnames daar gelaten) is stereo (twee kanalen).
Veel 5.1 set gebruikers willen toch graag alle speakers gebruiken (waarom heb je anders al die speakers :)) en dus zit er vaak een surround "stand" om van stereo surround te "maken".
Vaak is dit niet meer of minder dan een kopie van de twee sporen met wat vertraging of galm met wat filter voor de rear.
Voordeel van dit "surround" is dat het je hele kamer vult (en dus weinig uitmaakt waar je je speakers neerzet).
Nadeel is dat het vaak geen goed doet aan het stereo beeld (Zoals het bedoeld was).
Spelletjes en DVD (films) hebben vaak wel een 5.1 bron (DTS of Dolby surround) waarbij er werkelijk uit elke speaker een ander geluid kan komen.
En om dat te horen zou je dan ook tussen de speakers moeten zitten (Met front voor je en rear achter je).

Laatst bewerkt:
Oké ik snap het. Ik ga de set volgende week ophalen en dan zal ik het wel even allemaal proberen. Heel erg bedankt voor de reacties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan