Plagiaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

joena

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2007
Hallo, Ik heb een website gemaakt over mijn hobby, het fokken van Maine Coon katten.
Op mijn site staat een heel stuk over kleuren genetica.
Een deel daar van heb ik jaren geleden uit het Duits vertaald. Een deel heb ik zelf geschreven.
Ik had onderaan de pagina de Duitse bron vermelding neer gezet. Maar deze site bestaat nu niet meer, dus op een gegeven moment heb ik die link weg gehaald.
Nu werd ik er op attent gemaakt dat iemand anders het stuk heeft over genomen en op hun eigen site heeft geplaatst.
Ze hebben niks gevraagd en ook mij niet als bronvermelding genoemd.
Ik vind dit niet leuk, het was een hoop werk. Kan ik hier iets aan doen?

Hier kun je weinig aan doen. Je kunt er natuurlijk een advocaat op af sturen, maar dat gaat waarschijnlijk meer kosten dan het artikel je waard is.

Dus je hebt het zelf van iemand anders afgepakt, en alleen in een andere taal gezet.
en nu wil je dat anderen het stuk niet mogen kopiëren van jouw?

baws, je hebt kunnen lezen dat hij de broncode erbij heeft gezet. dan mag het namelijk wel.

dan zijn de regels in de loop der jaren veranderd mijn excuses

baws, je hebt kunnen lezen dat hij de broncode erbij heeft gezet. dan mag het namelijk wel.

Dat is niet waar. Zie iusmentis:
Een vertaling is op zichzelf een auteursrechtelijk beschermd werk, maar wel een verveelvoudiging van het origineel. De vertaler moet dus toestemming hebben van de auteur van het origineel om de vertaling te mogen verspreiden.
Tenzij het gaat om een citaat, dan geldt namelijk het citaatrecht, maar daar lijkt mij hier geen sprake van.

@TS, je kan hier vrij weinig aan doen. Je kan wel juridische stappen nemen, maar zoals RogerS al zei, is dat een dure optie. Het is waarschijnlijk het beste om een mailtje te sturen naar de maker van die site met de vraag om jouw site als bron te noemen. Eventueel kun je nog dreigen met juridische stappen, al weet diegene ook wel dat je dat niet zal doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan