• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

plakken en knippen met macro's

Status
Niet open voor verdere reacties.

mark-vd

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2007
hallo iedereen,

ik ben bezig om een excel formulier te automatiseren.
nu is mijn vraag of dit nog makkelijker en of beter kan
in de bijlage zitten twee bestanden daar staat ook uitgelegd wat de bedoeling is

er zitten wel macro's in maar weet niet of deze werken na het zippen
( heb het geprobeerd maar volgens mij niet ) mischien kan iemand mij ook vertellen wat ik hier verkeerd heb gedaan in ieder geval alvast bedankt

met vrg

Mark-vd

Bijlagen

hallo iedereen,

ik ben bezig om een excel formulier te automatiseren.
nu is mijn vraag of dit nog makkelijker en of beter kan
in de bijlage zitten twee bestanden daar staat ook uitgelegd wat de bedoeling is

er zitten wel macro's in maar weet niet of deze werken na het zippen
( heb het geprobeerd maar volgens mij niet ) mischien kan iemand mij ook vertellen wat ik hier verkeerd heb gedaan in ieder geval alvast bedankt

met vrg

Mark-vd

Hoi Mark,

Ik heb eens wat geprobeerd met jouw ideeën. Macro's zijn erg handig om te gebruiken. Maar het kan misschien ook anders. Ik heb in de bijlage een bestandje met vertikaal zoeken gemaakt. Het is een opzet. Tik bij referentie het referentienummer in en er verschijnt vervolgens de prijs. Nu zag ik dat je ook breedtes had. Je kan de formule altijd aanpassen aan de breedtes (dit heb ik nog niet gedaan) maar daar kunnen we je altijd bij helpen. succes. Zie maar of je er wat mee kunt.

Groet,
Allard
P.s.
de datum van je computer is fout :) het is 19 april en geen 19 mei:p

Bijlagen

P.s.2
De reden dat je macro's gedeeltelijk niet werken is omdat je gebruik maakt van een bestandspad.

hallo allard

@allard1:
het probleem is dat je met vert. zoeken niet op de prijs kunt zoeken volgens mij
als dit wel kan zou ik dit graag horen.

want de boedeling is dat je op de prijs zoekt en deze invoegt en daarmee de rest bijvoegd.
De macro's zijn gemaakt met een relatieve verwijzing naar het calculatie bestand. en dit wil ik graag op een andere manier is dit mogelijk ? ( hieronder een duidelijkere uitleg van de relatieve verwijzing ) ( plaatje zit in een zip file ) de excel bestanden van dit probleem staan in het eerste bericht )

als iemand iets weet hoor ik het graag??

goed weekend allemaal
met vrg

Mark-vd

Bijlagen

Hallo Mark

Als ik het goed begrijp wil je door de prijs in te geven en dat de rest er dan bij gezocht wordt.
Je spreekt over 50.000 artikelen.
Het lijkt mij dat ik hier iets mis want van 50.000 artikelen de prijzen uit uit je hoofd kennen lijkt mij knap.
Het kan natuurlijk wel maar dan moet je database anders in elkaar zetten.
bv.
Kolom 1 de prijs en in de kolommen daarachter alle andere gegevens.
en daarna vertikaal zoeken op prijs ipv artikelnr zoals Allard vertelde.
Je blijft dan wel met het probleem van 2 artikelen met de zelfde prijs

Willem

Hallo Mark

Als ik het goed begrijp wil je door de prijs in te geven en dat de rest er dan bij gezocht wordt.
Je spreekt over 50.000 artikelen.
Het lijkt mij dat ik hier iets mis want van 50.000 artikelen de prijzen uit uit je hoofd kennen lijkt mij knap.
Het kan natuurlijk wel maar dan moet je database anders in elkaar zetten.
bv.
Kolom 1 de prijs en in de kolommen daarachter alle andere gegevens.
en daarna vertikaal zoeken op prijs ipv artikelnr zoals Allard vertelde.
Je blijft dan wel met het probleem van 2 artikelen met de zelfde prijs

Willem

@ Willem

de prijzen staan al in het bestand ( want 50.000 prijzen ken je niet uit je hoofd)
maar de bedoeling is dat er niet wordt gezocht wordt met vert.zoeken maar dat macro's de prijs en de rest van de info automatisch in het calculatie formulier plakken.
maar de bedoeling is dat als het eerste onderdeel wordt ingevoegd met een macro dat de
tweede macro er een regel onder begint. Nu doe ik dit met relatieve verwijzingen maar dit is niet echt handig want hij kopieert naar de active cel in het calculatie formulier en hier wil ik iets anders voor

iemand een idee ??

Met vrg Mark-vd

Plak die in een module van het calculatiebestand:

Code:
Sub GegevensOphalen()
    Dim rngGevondenCel As Range
    Dim Zoekwaarde As String

Zoekwaarde = Range("A" & ActiveCell.Row).Value

Set rngGevondenCel = Workbooks("Datebase.xls").Sheets("Blad1").Columns(1).Find(what:=Zoekwaarde, _
        lookat:=xlWhole, LookIn:=xlValues)

If rngGevondenCel Is Nothing Then
        MsgBox "Referentie werd niet gevonden."
    Else
        Range("C" & ActiveCell.Row).Value = rngGevondenCel.Offset(, 2).Value
        Range("F" & ActiveCell.Row).Value = rngGevondenCel.Offset(, 5).Value
    End If
End Sub

Typ een referentie in, en blijf met de cursor op dezelfde rij. In dezelfde cel blijven hoeft niet.

Voer de code uit.

Wigi

@ Wigi

Bedankt, dit is de oplossing waar ik naar op zoek was

Met vriendelijke groet
Mark-vd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan