• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Plakken speciaal en machtsverheffen

Status
Niet open voor verdere reacties.

greetings

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2014
Met 'plakken speciaal' kan je een reeks getallen vermenigvuldigen met een bepaalde waarde. Zeg 2. Dan zet je waarde 2 in een cel, deze cel kopieer je, je selecteert de reeks getallen die je wilt vermenigvuldigen en je gebruik plakken speciaal --> vermenigvuldigen.

Weet iemand een truc om een reeks getallen met een macht te verheffen?
Dus dat iedere indivuele waarde uit een reeks met zijn eigen waarde wordt vermenigvuldigd.
3 wordt 9, 10 wordt 100, 12 wordt 144 etc.

^2 heb ik geprobeerd maar werkt niet. Excel uit Office 2007.

Laatst bewerkt:
wilde gok
er van uitgaande dat bv 3 in cel a1 staat,

in b1 = a1 * a1 en doortrekken naar beneden

mvg
Leo

Of: selecteer de reeks getallen die je wilt vermenigvuldigen >> copy >> gebruik plakken speciaal over diezelfde cellen --> vermenigvuldigen.

De oplossing van WHER komt het best van pas. In mijn geval gaat het om grote hoeveelheden data (kolommen + rijen) en het is in 2 klikken gebeurd!
Klein nadeel is dat alleen macht 2, 4, 8, 16 mogelijk is.

Bedankt voor de input.

wordt hier niet iets door elkaar gehaald ?
is een getal met zichzelf vermenigvuldigen niet meer dan dit getal tot de 2 de macht ?

mvg
Leo

Die gedachtegang zou je toch eens moeten uitleggen.

Dus dat iedere indivuele waarde uit een reeks met zijn eigen waarde wordt vermenigvuldigd.

zoals het hier gevraagd wordt heeft dit toch enkel betrekking tot de 2 de macht ?

mvg
Leo

Ha Leo,

een kenmerk van een kwadraat is juist dat het zichzelf * zichzelf is.
1*1 = 1 kwadraat = 1
2*2 = 2 kwadraat = 4
3*3 = 3 kwadraat = 9

een derde macht is zichzelf * zichzelf * zichzelf etc.

In de bijlage laat ik zien dat je met herhaaldelijk met zichzelf vermenigvuldigen een reeks krijgt van 2, 4, 8, 16.
Het is met deze eenvoudige methode niet mogelijk om bijvoorbeeld tot de 7e of 13e macht te komen.

Bekijk bijlage kwadraten.xlsx

Bijschrift: dit is ook gelijk het antwoord op je vraag van 9:46

Laatst bewerkt:
inderdaad een getal met zichzelf vermenigvuldigen
is tot de 2 de macht of het kwadraat
maar als je tot 3 de en vierde en verdere macht gaat, wordt er niets meer met zichzelf vermenigvuldigd

dat was juist mijn opmerking

mvg
Leo

Jawel,

2e macht = zichzelf2 = zichzelf * zichzelf
3e macht = zichzelf3 = zichzelf * zichzelf * zichzelf
4e macht = zichzelf4 = zichzelf * zichzelf * zichzelf * zichzelf
etc

(als je dat woord zo vaak bij elkaar zet dan ziet het er maar raar uit....)

Laatst bewerkt:
zo kun je het ook zien
maar ik zie 3 tot de 3de macht als 3 x 3 en 9 x 3 dus niet meer met zichzelf :d

maar uiteindelijk bijzaak om tot een oplossing voor die machten die nu nog niet gaan
heb ergens gezien, nadeel dat enkel 2,4,8 en 16 gaan
daarom bekijk deze eens.

mvg

Leo

Bijlagen

Klopt.
Met het kopiëren en plakken speciaal van alle kolommen en rijen in 1 keer, heb ik i.i.g. een snelle oplossing op mijn probleem.

Je kunt altijd nog de formule =A1^3 (voor 3e macht) gebruiken en daarna slepen tot je de grootte van je databestand hebt bereikt. Bijvoorbeeld op een nieuw tabblad.

zoals het hier gevraagd wordt heeft dit toch enkel betrekking tot de 2 de macht ?

mvg
Leo
Klopt; in mijn voorbeeld boven heb ik meerdere opties neergezet.

Gebruik deze bijvoorbeeld
=MACHT(A23;B23)
En pas cel A23 en B23 aan (er staat nu iets anders).

Als je het basis getal in A23 zet en de macht in B23 dan krijg je in de cel waar deze formule staat alles er uit wat je wilt...
Je kunt zelf 2,5 als macht nemen ipv 2 of 3... etcetera.
Deze simpele formule is dus universeel te gebruiken voor machtsverheffingen

Je kunt er ook worteltrekken mee doen, het omgekeerde van machtsverheffingen.
Dus 5 kwadraat (=tot de macht 2) is 25 (probeer ook maar uit in de formule)
en de wortel uit 25 is 5, want het is dan tot de macht "een half" het omgekeerde van 2 is nl 1/2 en das dus 0,5.

En voor 3 tot de macht 3 is 27 (3x3x3) en de weg terug ....is de 3e machtswortel dus "27 tot de macht 1/3" of 1/3=0,3333 dus 0,3333 tot de macht 27 en daar komt dan weer 3 uit...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan