• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Plakken Speciaal Waardes Als: Tekst --> in één kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Conseclusie

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2012
Hallo,

Wanneer ik gegevens van een webpagina kopiëer en vervolgens via Plakken Speciaal Als: Tekst (of Unicodetekst) de data in een leeg excel-blad plak, worden deze data verdeeld over meerdere kolommen. Ik wil de data echter (in één keer) in één kolom plakken.

Wanneer ik vooraf in de Wizard Tekst Naar Kolommen bij Stap 2 alle mogelijke scheidingstekens heb uitgevinkt en daarna bovenstaande bewerking uitvoer gaat het wél goed; de data worden in één kolom geplakt.
Maar elke keer als in Excel opnieuw open staat in die Wizard het scheidinsteken Tab default aangevinkt. Is deze instelling aan te passen zonder dat ik eerst die Wizard een keer doorlopen moet hebben?

Als voorbeeld heb ik een txt-bestand bijgesloten om mijn "probleem" te kunnen demonsteren; als ik alle gegevens kopiëer (cia CTRL+a en CTRL+c) en vervolgens in Excel Plakken Speciaal Als: Tekst kies worden de data over 3 kolommen uitgesmeerd.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit standaard één kolom wordt?

Bijlagen

Externe gegevens ophalen van txt of van Web.
Dan opent zich een venster waarin je de keuze kunt maken voor een kolom.

Plak het eerst in 'WORD" daar kun je de tekst naar tabel verplaatsen en als je dan 1 kolom selecteer heb je het gewenste resultaat.

Maar waarom zou je al die tekst in een rekenprogramma als Excel willen zetten?

@HSV: Dat vind ik eigenlijk al te omslachtig; ik kopiëer steeds een specifiek deel van een webpagina en dan gaat copy - paste special het makkelijkst.
Heb nu maar een macrootje gemaakt om die TekstNaarKolommen-instellingen aan te passen:
Code:
Range("A1") = "Zomaar wat tekst"
Columns("A:A").TextToColumns Destination:=Range("A1"), DataType:=xlDelimited, _
    TextQualifier:=xlDoubleQuote, ConsecutiveDelimiter:=False, Tab:=False, _
    Semicolon:=False, Comma:=False, Space:=False, Other:=False
Range("A1").ClearContents
Dat werkt. Maar ik had gehoopt dat de "geen enkel scheidingsteken"-eigenschap ergens default in te stellen zou zijn.

Maar waarom zou je al die tekst in een rekenprogramma als Excel willen zetten?

Omdat die tekst middels een macro omgezet wordt in informatie; in dit concrete geval gaat het om een eredivisie-managementspel, waarbij van elke wedstrijd bepaald moet worden wie gespeeld hebben, doelpunten, assists, gele kaarten etc...

Ja.
Maar die oplossing is in feite hetzelfde als m'n macrootje uit #4.
Ik had eigenlijk gedacht dat die scheidingsteken-instellingen ook wel ergens direct aangepast konden worden, maar blijkbaar niet dus....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan