• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

planning in excel met formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

kristofseyen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 jul 2008
Geachte,

ik heb 2 excelbestanden. Enerzijds een bestand Orders2008.xls met hierin een sql query om ergens gegevens uit een database te halen en deze in de kolommen bij invult. Anderzijds heb ik een bestand Planning2008.xls waar per dag 131 rijen zijn (voor al de verschillende jobs) en zo voor 20 weken aan een stuk kolommen (40 kolommen). Deze zijn nog eens opgedeelt in 2, één voor een ordernummer in te voeren en de andere daar staat nu een formule in (=VERT.ZOEKEN(B2;[Orders2008.xls]orderlijst'!$B:$M;2;)).

wat gebeurt er nu? als ik in het bestand Planning2008.xls in het vakje B2 een ordernummer ingeef, dan gaat de formule in het bestand Orders2008.xls zoeken naar dat ordernummer in de kolom B en geeft hij de waarde die erbij hoort (2 kolommen naar rechts) weer.

dit moet voor al de 131 rijen gebeuren, dus nu is B2 ingevuld, vervolgens B3, ... tot B132.
en vervolgens zo 20 weken verder.

nu dit werkt voor een aantal formules, maar in dit geval zijn dit 131 x 20 = 2620 formules die excel elke keer opnieuw moet berekenen. Wat voor serieuze vertragingen zorgt!

is er een mogelijkheid om dit anders aan te pakken? Een kleine opmerking hierbij is dat als er in het bestand Orders2008.xls iets verandert, dan moet dit in Planning2008.xls ook veranderen.

In jouw formule:
Code:
=VERT.ZOEKEN(B2;[Orders2008.xls]orderlijst'!$B:$M;2)
Is de selectie [Orders2008.xls]orderlijst'!$B:$M nogal ruim genomen. Je haalt het gegeven op uit de 2e kolom (=C), je komt dus helemaal niet aan kolom M, en ten tweede (wat echt vertraging zal geven) gaat hij zoeken in heel kolom B. Ik neem aan dat niet heel kolom B gevult is. Geef liever een bereik aan van b.v. B$2:C$1000 ofzo, of maak het bereik dynamisch.

Laatst bewerkt:
Zet de automatische herberekening uit bij het wijzigen van de planningsgegevens.

Menu Extra/opties/tabblad berekenen/optie handmatig

Zet de automatische herberekening uit bij het wijzigen van de planningsgegevens.

Menu Extra/opties/tabblad berekenen/optie handmatig

Tot het moment dat er een rapport gemaakt moet worden en men werkt met niet geüpdate cijfers... :confused:

In jouw formule:
Code:
=VERT.ZOEKEN(B2;[Orders2008.xls]orderlijst'!$B:$M;2)
Is de selectie [Orders2008.xls]orderlijst'!$B:$M nogal ruim genomen. Je haalt het gegeven op uit de 2e kolom (=C), je komt dus helemaal niet aan kolom M, en ten tweede (wat echt vertraging zal geven) gaat hij zoeken in heel kolom B. Ik neem aan dat niet heel kolom B gevult is. Geef liever een bereik aan van b.v. B$2:C$1000 ofzo, of maak het bereik dynamisch.

ik heb eens nagekeken en heb maar effectief tot kolom G nodig want ik zet die formule in 1 cel drie keer na mekaar met elke keer een andere kolom. en ik heb het aantal rijen tot op 1000 begrenst en dit doet de snelheid wel ten goede.. het is nog altijd niet supersnel, maar is al wel vele beter!!

bedankt!

Denk ook nog aan de tip over een dynamisch bereik.:)

Graag de vraag op "opgelost" zetten als de vraag naar tevredenheid in beantwoord.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan