• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Planning maken in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yves Lacroix

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 okt 2008
Ik zit met een klein excel probleempje op mijn stage.

Ik moet voor een opdracht, een planning maken in excel.

deze moet er ongeveer zo uitzien:

er zijn een aantal chaufeurs die op bepaalde dagen en met bepaalde auto's kunnen rijden. En sommige chaufeurs mogen maar 2 keer per week ingedeeld worden en sommige maar 1 keer.

Nu is er een standaard planning, met de hand gemaakt. waarin staat, op welke dag, met welke auto en welke route hij moet rijden. En daar word dan handmatig de chaufeur achter gezocht.

Nu is het mijn taak om te zorgen dat deze chaufeurs dus willekeurig ingedeeld worden, maar dat er wel opgelet word dat hij die dag kan en of hij met die auto kan. en hij mag dan maar een x aantal keer ingedeeld worden.

Nou had ik al een klein begin gemaakt.
ik heb met de ALS en EN functie gezorgd dat een aantal chaufeurs ingedeeld worden met betrekking tot de route en de auto. Maar hierdoor staat een chaufeur altijd vast bij een bepaalde combinatie van route en auto.

dit had ik al:
=ALS(EN(B3=1;C3=1);"Piet";"")&ALS(EN(B3=2;C3=2);"Jan";"")

Nu heb ik op internet opgezocht en kwam ik bij de ASELECTTUSSEN functie uit, die een willekeurig getal kiest binnen het bereik van twee of meer cellen.

Nu wil ik dat waar nu piet staat, (dus de waarde als waar) dat hij daar willekeurig iemand kiest uit een klein lijstje tussen A12 en A16. en dat ook bij jan, maar dat zou dan een ander lijstje zijn waarschijnlijk.

Deze formule had ik al geprobeerd: =ALS(EN(B3=1;C3=1);ASELECTTUSSEN(A20;A22);"")
maar als de waarden kloppen krijg ik #NAAM? in het vakje te zien.

Dus ik ben opzoek naar de combinatie van deze bovenstaande formule en ASELECTTUSSEN.
Is dit uberhaupt mogelijk, en als het mogelijk is, hoe?

alvast bedankt

Yves Lacroix

Laatst bewerkt:
Als deze functie niet beschikbaar is en de fout #NAAM? als resultaat wordt gegeven, moet u de invoegtoepassing Analysis ToolPak installeren en laden.

Werkwijze

1. Klik op Invoegtoepassingen in het menu Extra.
2. Schakel in de lijst Beschikbare invoegtoepassingen het selectievakje Analysis ToolPak in en klik op OK.
3. Volg indien nodig de aanwijzingen op in het installatieprogramma.

Als je #NAAM? krijgt voor deze functie moet je zowiezo bovenstaande even uitvoeren.
En dan maar verder kijken of het werkt.

Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan