• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Planning met regelnummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruiter1974

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2022
Goedemiddag mensen,

Voor mijn werkzaamheden ben ik regelmatig bezig om kleine planningen te maken. Dit doe ik in excel.
Ik heb in mijn excel werkblad een tabel ingevoegd waarmee ik met letters een voorwaardelijke opmaak aan de cellen kan geven. Hierdoor kan ik dus met kleuren (voorwaardelijk opmaak) aangeven welke partij wat moet gaan doen.
Op zich werkt dit prima ware het niet dat ik regelmatig te horen krijg waarom er geen regelnummers voor de ingevulde cellen staat.

Ik kan natuurlijk alle lege cellen met een formule gaan vullen zijnde bijv in cel C3: als(D3>0;A3;0) maar ik zou dit graag anders, meer geautomatiseerd, zien.

Met andere woorden kan ik iets van een aanvullende voorwaardelijk opmaak creeren zodat ik het bovenstaande kan maken?

Ik hoor graag!

PS. een visueel voorbeeld heb ik toegevoegd

Bijlagen

Iedere regel in Excel heeft al een nummer.
Te verkrijgen met =RIJ()

Daarnaast kan je beter een voorbeeld Excel document plaatsen.

Dank voor het bericht!

Rijvermelding zou een mogelijkheid kunnen zijn ware het niet dat ik de regels apart wil gaan nummeren.

Bijgaand een voorbeeldbestand wat de huidige stand van zaken is. Ik zou dus graag voor de gekleurde blokjes de genummerde regels willen zien.

Iemand een idee hoe dit voor elkaar gemaakt kan worden?

Bijlagen

Hallo,

Misschien is dit een idee?
Zie bijlage.

Bijlagen

Draai eerst eens deze macro:

Code:
Sub M_snb()
  MsgBox Sheet2.Cells.FormatConditions.Count
End Sub

Goedemorgen mensen,

Allereerst dank voor het meedenken! Wordt zeer gewaardeerd.

Bijgevoegd een aangepast excelbestand (planning 1.1) met weergave hoe ik het graag zou willen zien.

Ik maak ook wel eens wat grotere planningen. Het zou fijn zijn om dus een bestand te krijgen waarbij het niet uit maakt op welke plek ik een cel inkleur om toch een nummer voor de ingekleurde cel te krijgen.

Helaas heb ik geen kaas gegeten van macro's..... dat is voor mij abracadabra.

Bijlagen

Dan was je erachter gekomen dat je 268 voorwaardelijke opmaakregels hebt gedefinieerd die bij iedere wijziging in het werkblad herberekend moeten worden. Automatiseren is wieden.

Bijlagen

Dank voor de constatering snb.

Ik ben nooit te beroerd om te leren..... maar ik zou niet weten hoe ik dat verder zou moeten automatiseren. Ik zie jouw oplossing graag tegemoet!

Verder blijft mijn vraagstuk nog open :D

Ik denk dat je alle voorwaardelijke opmaakregels moet verwijderen (met de hand natuurlijk)
En vervolgens de 5 noodzakelijke opnieuw, op een correcte manier, moet invoeren.

Met een macro gaat het zo:
Code:
Sub M_snb()
  Sheet2.Cells.FormatConditions.Delete
End Sub

En die nummertjes met:

Code:
Private Sub Workbook_Open()
  For Each it In Sheet2.Range("JK5:ME21").SpecialCells(2)
    If it.Offset(, -1) = "" Then it.Offset(, -1) = it.row
  Next
End Sub

Maar vooral: gebruik geen samengevoegde cellen.

Laatst bewerkt:
Hallo snb,

Dank voor de oplossingen! Beide waren zeer verhelderend!

Ik heb alle voorwaardelijke opmaken vervangen door 4 nieuwe. Dit werkt nu super.

Voor de nummertjes heb ik jouw code aangevuld en kom tot het volgende:

Private Sub Workbook_Open()
For Each it In Sheet2.Range("JK5:ME21").SpecialCells(2)
If it.Offset(, -1) = "" Then it.Offset(, -1) = it.Row - 4
Next
End Sub

De uitdaging wat ik nu nog heb is..... wanneer ik wijzigingen doorvoer in de planning en de cijfertjes opnieuw wil toevoegen en dus vervangen krijg ik logischerwijs een extra nummer voor de bestaande. Het zou fijn zijn om alle nummers eerst te wissen om vervolgens jouw code weer uit te voeren. Is dat mogelijk?

Samengevoegde cellen
Ik gebruik ze slechts voor jaartal / maanden / weeknummers. Hier doe ik voor de rest niets mee. Het voordeel vind ik dat deze in het vakje blijven staan ook wanneer ik weken verberg....

Je odet er eigenlijk verstandiger aan 1 werkblad te maken voor de invoer van gegevens en 1 ander voor de weergave van een 6-wekenplanning.

In plaats van rij-nummers kun je lijkt mij beter gebruik maken van voorwaardelijke opmaak om de regels waar in kolom werkzaamheden tekst staat met een kleur te markeren. Dan is voor de lezer duidelijk om welke werkzaamheden het gaat.

Het verwijderen van de cijfers kan met:

Code:
sheet2.Range("..:..").specialcells(2,1).clearcontents

Zo gauw je iets met macro's (VBA) gaat doen zijn samengevoegde cellen funest.

Laatst bewerkt:
Bouwkundige planningen werken net iets anders dan door jou omschreven...

Dank voor de aangeboden code. Deze is wederom zeer handig!
Ik heb met een beetje prutsen het voor elkaar gekregen wat ik graag zou willen. De complete code heb ik aan een knop gehangen zodat ik, bij wijzigingen, alleen op die knop hoef te drukken om alles weer daar te krijgen zoals het hoort.

De enige uitdaging die ik nu nog heb is dat de samengestelde code begint vanaf een bepaalde cel en eindigt bij een bepaalde cel. In de praktijk komt het natuurlijk voor dat ik rijen toevoeg aan de tabel in de werkblad. De huidige code voorziet niet in deze uitbreiding van de tabel waardoor de cijfers in de toegevoegde rijen niet worden weergegeven. Ik kan natuurlijk de rijnummer in de code aanpassen..... maar kan dit ook automatisch?

Verder... nogmaals zeer veel dank voor de aangedragen oplossing! Deze werkt bijna perfect!

Goedemorgen mensen,

Na een tijdje te hebben gerommeld met bovenstaand probleem heb ik het nu zo ver dat ik een knop heb gemaakt om de code wat sneller te kunnen doorvoeren in het bestand.

Helaas werkt het nu niet meer en ik krijg de volgende melding.

Fout 1004 tijdens uitvoering:

Er zijn geen cellen gevonden.

Het enige wat ik doe is het aanpassen van de range in de code (zie hier onder). Aangezien ik een totale leek ben op VBA gebied heb ik dus geen idee wat ik verkeerd heb gedaan of doe.

Private Sub CommandButton1_Click()
Sheet2.Range("d5:OR111").SpecialCells(2, 1).ClearContents
For Each it In Sheet2.Range("d5:OR111").SpecialCells(2)
If it.Offset(, -1) = "" Then it.Offset(, -1) = it.Row - 4
Next
End Sub

Private Sub CommandButton1Cijfers_Click()

End Sub

Iemand een idee?

Hoe kun je code testen zonder een bestand ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan