• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Planning omzetten naar kalender

Status
Niet open voor verdere reacties.

SimonK

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2019
Hallo mede forumleden,

Wellicht voor jullie een ABC'tje maar ik kom er even niet uit.
In een tabblad heb ik voor het hele jaar een planning gemaakt op basis van de maand en het aantal werkdagen dat iets gereed moet zijn.
Dit wil ik in een soort kalender zetten, nu in dit voorbeeld simpel in een Excel range. Ik kom er niet uit met verticaal zoeken, vergelijken of index zoeken.

Wellicht weet iemand hier de oplossing, alvast bedankt!

Groet,
Simon

Bijlagen

In ieder geval is je bestand erg inefficient met in iedere formule precies dezelfde opzoekactie naar dezelfde informatie. De functie VERGELIJKEN(Planning!$C$1;gegevens!$C$1:$AH$1;0) wordt nu per rij 350 keer uitgevoerd, met 350 keer dezelfde uitkomst. Deze moet je dus een aparte cel geven. Iets soortgelijks geldt voor het deel VERGELIJKEN(Planning!$A8;gegevens!$C$1:$C$19;0), dat per rij 350 keer wordt herhaald met hetzelfde resultaat. Hier zou ik een ongebruikte kolom gebruiken om die formule naar toe te brengen en naar die kolom verwijzen.
De VERGELIJKEN functie is een van de langzaamste functies in Excel en die wil je dus zo min mogelijk berekenen.

Waarom doe je het niet zo, of begrijp ik iets niet?

Beste Ad,

In het tweede tabblad zie je meerdere data, de geboden optie werkt inderdaad als het gaat om één maand maar ik wil graag voor alle maanden vast in de kalender zetten.

jkpieterse, u geeft waarschijnlijk terecht commentaar, maar heeft u voor mij ook een betere oplossing? Zie het graag.

Groet.
Simon

Ad heeft een simpelere oplossing gegeven.
Ik had geprobeerd te vertellen wat het alternatief is. De crux is dat je de VERGELIJKEN delen uit de formules plaatst in eigen cel(len) elders op het tabblad, waarna je in de INDEX functie gebruik maakt van de resultaten van die nieuwe cellen.
Zie bijlage, cel D6 bevat de VERGELIJKEN functie die in de formules van kolom B is gebruikt.

Bijlagen

maar ik wil graag voor alle maanden vast in de kalender zetten

Hoe moet Excel weten over welke maand het gaat, en over welke einddatum? Leg dat eens uit.

Beste Ad,

Wat ik wil is dat de data uit het tweede tabblad, waarin per activiteit aangegeven staat wanneer in welke maand het plaats gaat vinden wordt weergegeven in mijn kalender.
Voorbeeld, iedere maand op de tweede werkdag is er een test. Ik zou dan graag willen dat de kalender zo gevuld gaat worden.

De data van één maand, de geselecteerde maand, lukt mij wel om te koppelen.

Groet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan