• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Planning

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frangoesh

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 apr 2016
hallo,

ik wil graag de totale omsteltijd per week berekenen aan de hand van de planning.ik heb een vereenvoudigd Excel bestaand meegestuurd in de bijlage(in de realiteit zijn er nog meer producten en dus nog meer omstellingen).

werkblad
1. Productieplanning: hierin staat welke producten er worden geproduceerd in de weken. De productievolgorde is van links naar rechts.
2. Omsteltijden: Dit zijn de tijden van het omstellen. Voor elk product moet de machine namelijk worden omgesteld en dit kost tijd.
3. Omsteltijden per week: Dit wil ik graag berekend hebben. De informatie ophalen vanuit zowel de productieplanning als de omsteltabel.

De productieplanning verander ik steeds en ik wil dan steeds zien wat het effect is op de omsteltijden per week.

Hopelijk kan iemand me helpen! Alvast bedankt!

Groet,
Frank

Bijlagen

In tab3 zijn de omstelkosten afzonderlijk berekend.
In tab 1 kan dat ook direct gebeuren als er geen gapers tussen zitten.

Bijlagen

Hallo Cobbe,

super bedankt voor het meedenken. echter heb ik nog een paar vragen:

1.werkblad productieschema: Hier staan de verschillende omsteltijden achter de weken. Bij week 4 en 5 staat een omsteltijd van 0, dit kan echter niet aangezien er overal omsteltijd is.
2.werkblad met de omsteltijden per week: hierin staat in de kolommen "van" en "naar" met de verschillende producten: kunnen deze ook automatisch uit het productieschema worden gehaald??. het schema verandert namelijk nu niet mee als ik besluit om in week 1 product 302 ook te produceren.

voor de rest begrijp ik niks van die index formules, aangezien ik deze nog nooit heb gebruikt... (ik gebruikte tekst.samenvoegen en delen om de productievolgorde te ontcijferen)

Alvast bedankt!

Groet,
Frank

Dat bedoelde ik nu met die gapers. Als je die tussenwaarden kan opvullen lukt het wel.

Dat overhalen.... daar zal wel een voorstel voor komen, denk ik zo.

Bijlagen

Tnx cobbe. Ik heb het uiteindelijk opgelost door de tekst samen te voegen van een week. Zo krijg je bijvoorbeeld 300301304. Vervolgens gedeeld, zo hoef ik die lege velden niet op te vullen. Mocht iemand een betere oplossing hebben hoor ik het graag!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan