• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Platte tekst omzetten naar formule (vert zoeken)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Appiejanse

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 nov 2022
Goedemorgen,

Ik probeer met de functie vert.zoeken de tabelmatrix 'automatisch' te laten aanpassen.
Nu heb ik met de functie tekst de goede formule gecreëerd alleen krijg ik hem nog niet goed.
De cel ziet nu alleen nog maar de platte tekst. Wat kan ik doen om de cel zo in te stellen dat hij toch de formule pakt.
Ik heb al gelezen dat je de cel zou kunnen vermenigvuldigen alleen werkt dit niet.

Platte tekst in de cel is:
[TABLE="width: 385"]
[TR]
[TD]=vert.zoeken([@Jaar];Debiteur[#Alles];3)

formule om deze tekst te creëren:

=TEKST.SAMENV("=";[@Kolom1];[@Debiteur][@Kolom2])
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

En misschien en waarschijnlijk denk ik te moeilijk.
Wie kan me helpen :) ?

Alvast bedankt!

Welkom. plaats s.v.p. een representatief Excel voorbeeldje met wat je hebt en wat je wilt bereiken.

Waarschijnlijk moet je een andere oplossing gebruiken, maar dat is nu gokken voor ons.

Niet echt. Het voorbeeld is een beetje summier.

Wat wil je nu met jouw formules bereiken?

Ik heb in kolom E, F, G, H de functie vert zoeken gebruikt om data op te halen uit een tabel. Nu kan ik de formule wel kopieren alleen blijft de tabelmatrix hetzelfde, terwijl dit eigenlijk een variabele 'moet zijn'. Variabel staat in kolom D.
Deze tabellen staan in verschillende tabbladen. Tabel namen zijn hetzelfde als de tabbladen.

Laat dat dan eens zien in je voorbeeld.

Ik zie maar 1 regel.

Ok ik heb het voorbeeld denk ik wat duidelijker gemaakt.

Ik heb totaal meer als 30 tabbladen zoals Debiteur en Debiteur 2. In het tabblad betaaldata komen per debiteur 120 regels. (elke maand 1x, 10 jaar lang)
Omdat ik via vert.zoeken data zoek uit de tabel van de Debiteur zoals bedrag, moet ik dit voor iedere debiteur de formule gaan aanpassen.
Zoals in kolom E, F, G, K.
Nu had ik het idee om via wat hulpkolommen de formule vert.zoeken automatisch te wijzigen op basis van kolom D. Nu lukt dat qua tekst zoals je kan zien in kolom V.
Alleen nu zou ik de formule willen gebruiken zodat ik niet de kolommen E F G K hoef aan te passen. Dit heb ik geprobeerd in Kolom W. Met het vermenigvuldigen van de cel zou ik de tekst kunnen omzetten naar een werkende formule, alleen dit werkt niet.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is :)

Alvast bedankt!

Bijlagen

Ik denk dat dit de bedoeling is.
Je wilt zoeken in de Tabel waarvan de naam in kolom D staat.

gebruik deze formule
PHP:
=VERT.ZOEKEN([@Jaar];INDIRECT([@Debiteur]&"[#all]");3;0)

Zet alle gegevens (alle debiteuren) in 1 werkblad als dynamische tabel.
Met autofilter, advancedfilter en draaitabellen last je Excel het werk voor je doen zonder formules of VBA.

Je vraagt een formule-oplossing voor een struktuurfout.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan