plotse shutdown zonder error/melding/log

Status
Niet open voor verdere reacties.

Priona

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2005
Mijn laptop heeft zeer onregelmatig het probleem dat ie ineens uit gaat. Geen probleem met stroom oid, geen enkele melding in de logs, ik kan er niets over terug vinden! Meestal start de laptop daarna normaal op, zonder melding van foutief afsluiten of scan oid. Soms gaat ie de volgende keer tijdens het opstarten ook ineens uit. Het is ook echt in één klap uitgaan.

Ik heb geen idee hoe ik na kan gaan wat er aan de hand is.

Heel graag tips!

Laptop: pentium 4, 3 Ghz, 512 MB Geheugen, HD 40 GB

Hallo

Volgens mij alle symptomen van een te warm lopen van de c.p.u.

Zijn alle ventilatieopeningen nog zuiver en draait de c.p.u. cooler??
Koelribben c.p.u. stofvrij??

Peter

De stofzuiger wordt met regelmaat gebruikt om stof te verwijderen ;)
De laptop stond vanavond ook net pas aan toen ie eruit klapte. Soms staat ie hele dagen aan zonder problemen.

Ik heb speedfan geinstalleerd die geeft aan dat de hd 47 graden is en temp1 (?) 44 graden.
Neem aan dat dat normale temps zijn?

Dank voor je reactie!

Hallo

Enkele mogelijkheden :

Indien je de stofzuiger gebruikt om stof te verwijderen , en mits dit een "portable" betreft , die meestal niet zijn geaard , dan kun je door de luchtstroming wel statische elektriciteit op de behuizing veroorzaken wat uiteraard niet echt gezond is .....

Ook kan de c.p.u. fan ongecontroleerd beginnen te draaien en een spanning opwekken tegengesteld van polariteit , wat ook niet echt gezond te noemen is voor de aanstuurelektronika van deze .

Wat is het merk en typenr. van betrokken toestel , en uiteraard , is deze nog in garantie???

Indien betrokken toestel uitvalt?? , is dit letterlijk met een "klap" ??? , wat dan uiteraard op een behoorlijke kortsluiting kan wijzen ???

Probeer ook eens "voorzichtig" de ganse p.c. te "tornen" , terwijl deze werkt , indien deze dan ook uitvalt , dan is dit een sterke indicatie dat er 1 of meerdere soldeerverbingen op het motherboard defekt zijn .( meestal 1 of andere vermogencomponent , wat heel snel te vinden/herstellen is ...)

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan