Plotseling geen netwerkadres meer toegewezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dave2011

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 jul 2011
Hallo!
Sinds twee dagen kreeg mijn oude Belkin draadloze router wat gebreken.. kabeltje vd voeding was stuk en draadloos signaal was niet meer te krijgen.. Daarom heb ik gister een nieuwe draadloze router (Apple Airport Extreme) geinstalleerd.
Nu wordt het netwerk wel gezien (draadloos) maar nog steeds geen internet. Wel via de kabel en niet draadloos. Ik krijg de melding dat er geen netwerkadres kan worden toegewezen.. Ook bij herstellen van netwerkverbinding loopt het proces vast bij het vernieuwen van het ip adres.
Alle instelling in de router staan naar mijn inzicht goed.

Alle apparaten die ik verbind met het draadloos netwerk (van telefoon, iPad tot computers) zien het netwerk en kunnen verbinding maken. Alleen niet op internet.
Ja, via een kabel. Dus het ligt niet aan mijn computer.

Wanneer ik de coax kabel uit de (Cisco) modem haal en weer terug plaats dan werkt alles voor 2 minuten..! Daarna knippert er weer een lampje op de modem en valt het signaal weg.

Via CMD --> ipconfig/ renew krijg ik de melding dat er geen ip adres te krijgen is..(ja een windows netwerk ip)

Router, modem en pc al 100 keer gereset (10, 30 seconde)
Ook heb ik een vast DNS adres geprobeerd..
Firewalls en WPA2 beveiligingen uitgezet..aangezet.. geen resultaat..

Toch kan het geen groot probleem zijn aangezien het allemaal gewerkt heeft..!

Kan iemand me helpen met suggesties?! Alvast bedankt!

Sluit alles af.
Haal even cabeltje van router uit modem.

Reset modem. Wacht een aantal minuten. Bij sommige modems is dat soms nog te kort en blijkt uit de praktijk eerder enkele uren noodzakelijk.
Geef modem weer voeding.
Als de leds zijn opgelicht sluit dan cable router aan en geef ook deze weer stroom.
Als ook de routerlichtje sopgelicht zijn, start dan de pc en test je Wlan.

Hoi Aptje,

Ik zal dit straks proberen. Heb, voordat ik naar mijn werk ging, de stekkers van zowel de modem als de router er uit gehaald. Dus als hij straks niet gereset is dan weet ik het niet meer..!

Heb je nog tips bij het testen van mijn Wlan?
Hoe kan het bijvoorbeeld dat op eens (na een jaar) de modem geen IP adres meer binnenkrijgt of kan doorgeven (misschien haal ik termen door elkaar, ben niet een super expert op gebied van IT).

Dave,

Als je internet hebt via de 'kabel' UPC of Ziggo o.i.d. dan moet in elk geval dat 'vast DNS' niet ingeschakeld zijn, maar automatische toewijzing.
Er is trouwens geen probleem met de internetverbinding tussen modem en router.
Ik begrijp dat je een via bekabelde verbinding tussen een computer/laptop en router wél internetverbinding hebt, dus dan kan het niet anders dan dat de verbinding tussen router en modem ok is. Want anders had je helemaal geen internet.
Je moet de oorzaak dus zoeken in de instellingen van de draadloze verbinding tussen je router en andere 'apparaten'.
Omdat je het met alle draadloze apparaten hebt, lijkt een probleem met de instellingen op de router van Apple het meest voor de hand te liggen.
Maar je hebt ook je router vervangen ...... dus op alle apparaten met een draadloze verbinding, kloppen de 'oude' instellingen voor de Belkin-router niet meer .....

De oplossing van @Aptje zal dus niet werken. Hij gaat er van uit dat er geen goede verbinding is tussen router en modem, maar die is er wel, want anders had je ook bekabeld geen internetverbinding.

Laatst bewerkt:
Beste Tee,

Jou beredenering en diagnose klinkt ook logisch en ik had ook zelf meteen wel het gevoel dat daar iets mee moest zijn.
Maar wanneer ik in het configuratiesprogramma van de Airport inlog dan is deze erg simpel opgezet. Volgens mij kan je weinig dingen fout doen..
Welke instellingen zijn hier echt van belang?
TCP/IP staat ingesteld als "via dhcp", dus volgens mij automatisch.
Verbindingsverdeling staat op brugmodus... daar twijfel ik aan of dat goed is. Andere optie is een publieke ip adres verspreiden of meerdere ip adressen verspreiden... ZOu bijna denken dat het optie 2 moet zijn?

De reden dat ik op een gegeven moment dacht dat het aan mijn modem lag is:
1) hij is al eens vervangen voor een zelfde omdat de eerste defect was
2) wanneer ik nu de coax er uit haal en weer terug plaats, ik opeens heel even draadloos internet heb..!

Hoi,

Maar als je met een bekabelde pc op de airport wél constant een goede internetverbinding hebt klopt dat verhaal niet.
Je zou alles even uit kunnen zetten, behalve je modem.
Aan de achterkant van de modem zit een 'reset'-gaatje waar je zo'n 20 seconden met een pen indrukt.
Nadat je 'loslaat', herstart de modem weer. En dat kan best wel een poosje duren ......
Als het weer volledig online is, haal je ook de stroom van de modem af ....
Na enige tijd, eerst de modem weer aan en wachten tot die volledig online is.
Als tweede de Airport aan en .... weer een poosje geduld.
Tenslotte test je weer of de verdbinding dan wel goed is.

Maar eigenlijk zou dit niet nodig moeten zijn, omdat je - nogmaals - met een bekabelde verbinding wél een goed en constant internetsignaal hebt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan