plotseling van gewoon stopcontact op geaard over

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgrav000

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
De computer (pc P I, 133 mhz, 32mb ram, Windows 95) van een kennis was gewoon insteekbaar in een niet geaard stopcontact. Sedert ik getracht heb het geheugen uit te beiden tot 48 mb (hetgeen overigens niet gelukt is) slaat bij het insteken in een gewoon stopcontact de aardlekschakelaar af om de zaak voor kortsluiting te behoeden. Eenmaal gestoken in een geaard stopcontact is er geen vuiltje in de lucht. Hoe kan dat? Ik vermoed dat het iets van doen heeft met een powermanagementsetting in de BIOS. Maar ik kan de BIOS niet bereiken:er verschijnt meteen na opstarten een LOGO van COMPAQ waarachter de POST schuil moet gaan. Drukken op F2 en Delete helpt niet. Kan iemand mij helpen?

sgrav000

Laatst bewerkt:
Een aardlek-schakelaar meet de stroom de door de 2 polen van de aangesloten stopcontacten gaat. Op het moment dat daar verschil tussen is schakelt hij de stroom uit omdat er stroom lekt. Een aardlek-schakelaar reageert dus niet op kortsluiting.

Moet je bij compaq niet een paar keer F10 indrukken om in het BIOS te komen?

Hallo

Een p.c. voeding is nu eenmaal gemaakt om te werken met een geaard stopkontakt......

De fouten/defekten die voortvloeien uit niet aarden kunnen zijn van ....

Geen probleem , alles werkt ...., tot defekte powersupply ,defekt motherboard , gesneuveld geheugen , tot de ganse p.c. bye...bye ..door opbouw statische elektriciteit.... , etc............

B.i.o.s. heeft hier niets mee te maken hoor.......

Peter

dank

Dank voor het meedenken.

Het probleem is opgelost. Ik had de COMPAQ meegenomen naar mijn flat toen het probleem zich voordeed (overspanning lichtnet). Ik had de COMPAQ n.l. aangesloten via een switch op de monitor, muis en toetsenbord van een andere computer.

Toen ik de pc terugbracht bij de kennis deed hij het gewoon zonder geaard stopcontact. De switch (en misschien ook wel de andere apparaten aangesloten op de stroomgroep) was/waren de boosdoener(s).

sgrav000

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan