Poging tot installatie met gevolgen....

Status
Niet open voor verdere reacties.

pindakoek

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2009
Hallo ik zit hier met een vervelend probleem, ik wou gister mijn computer herinstalleren en inprincipe ging dat gewoon goed maar toen die moest rebooten tijdens de installatie ging het fout.
De computer kwam gister dus niet verder dan het punt waarop word beslist van waaruit hij opstart(harde schijf, cd-rom drive, floppy drive etc).
Als ik nu Windows XP probeer te installeren krijg ik een bsod voordat hij nog reboot en bij Vista of Windows 7 komt hij niet verder dan het leuke achtergrondje wat je krijgt te zien tijdens de installatie-wizard(zeg maar het punt voordat je de de schijf moet selecteren waarop je windows wilt installeren).
Ik heb zelf zo'n vermoeden dat het aan mijn harde schijf of/en moederbord ligt maar voor zekerheid wil ik het liever horen van iemand die meer verstand heeft van hardware dan dat ik heb dus als iemand weet wat hier aan de hand kan zijn dan hoor ik dat graag:thumb:

Mvg,
pindakoek:cool:

Nogmaals schijf formatteren op NTFS en dan de installatie opnieuw.

"en bij Vista of Windows 7 komt hij niet verder dan het leuke achtergrondje wat je krijgt te zien tijdens de installatie-wizard(zeg maar het punt voordat je de de schijf moet selecteren waarop je windows wilt installeren)."

aangezien je dit te zien krijgt, werkt je cd speler nog gewoon, en je moederbord dus ook.

het probleem zit hem in of de instellingen van je moederbord, of -grootste kans- je harddisk. probeer tijdens het opstarten eens op del te drukken zodat je het configuratiescherm van je moederbord krijgt, en controleer daar de boot priority (harde schijf moet erin staan).

Hallo ik zit hier met een vervelend probleem, ik wou gister mijn computer herinstalleren en inprincipe ging dat gewoon goed maar toen die moest rebooten tijdens de installatie ging het fout.
De computer kwam gister dus niet verder dan het punt waarop word beslist van waaruit hij opstart(harde schijf, cd-rom drive, floppy drive etc).
Als ik nu Windows XP probeer te installeren krijg ik een bsod voordat hij nog reboot en bij Vista of Windows 7 komt hij niet verder dan het leuke achtergrondje wat je krijgt te zien tijdens de installatie-wizard(zeg maar het punt voordat je de de schijf moet selecteren waarop je windows wilt installeren).
Ik heb zelf zo'n vermoeden dat het aan mijn harde schijf of/en moederbord ligt maar voor zekerheid wil ik het liever horen van iemand die meer verstand heeft van hardware dan dat ik heb dus als iemand weet wat hier aan de hand kan zijn dan hoor ik dat graag:thumb:

Mvg,
pindakoek:cool:
Welkom bij de Helpmij!
Heb jij heel per ongeluk SATA harde schijven in je computer in plaats van IDE schijven?

Nogmaals schijf formatteren op NTFS en dan de installatie opnieuw.
Normaal laat ik hem snel formatteren maar ik had ook al de langzame geprobeerd maar geen effect.

3747 zei:
het probleem zit hem in of de instellingen van je moederbord, of -grootste kans- je harddisk. probeer tijdens het opstarten eens op del te drukken zodat je het configuratiescherm van je moederbord krijgt, en controleer daar de boot priority (harde schijf moet erin staan).
Ja dat had ik meteen al bekeken en ik heb cd-rom speler als 1ste prioriteit ingesteld en harde schijf als 2de maar het had geen effect en andersom ook niet.

Pasja zei:
Welkom bij de Helpmij!
Heb jij heel per ongeluk SATA harde schijven in je computer in plaats van IDE schijven?
Dankje, en ik heb één IDE schijf en één SATA schijf en ik installeer op de SATA volgens mij, die andere gebruik ik voor backups enz.

Áls het zo is dat de bootschijf (de schijf waarop je dus XP wil zetten) een SATA schijf betreft, dan vermoed ik dat de oorzaak gevonden is.
Bij de installatie van XP (al heel vroeg in de installatie) moet je op F6 drukken en zorgen dat je een drivercd of diskette (?!) bij de hand hebt waarop de SATA drivers staan. Zonder deze drivers kan Windows de SATA schijf niet benaderen.

De ellende is dat heel veel mensen deze tekstregel nimmer te zien krijgen, omdat tijdens de installatie van Windows er nog geen videoadapter drivers zijn geïnstalleerd, andere dan die van Microsoft, maar de drivers van Microsoft staan slechts een hele lage resolutie toe. Dit heeft weer tot gevolg dat die tekstregel, waarin je gewezen wordt op het indrukken van F6 om drivers van 'derden' te installeren, 'over de rand van het beeld vallen'.

En hoe zit het dan als ik Vista wil installeren want bij de installatie krijg ik dan nog geen eens een wizard in beeld.

EDIT: Op de SATA schijf heeft wel eens eerder xp gestaan en tijdens de installatie toen de tijd heb ik geen problemen gehad en die balk die je bedoelt die zie ik wel.
Maar kan het niet zo zijn dat mijn harde schijf het heeft begeven?

Laatst bewerkt:
Dat je ooit XP hebt kunnen installeren is theoretisch mogelijk. Er is een kleine groep SATA schijven (vraag mij niet welke) die het met de standaard drivers van XP af kan.

Andere optie is dat je gerbuikt gemaakt hebt van een z.g. slipstream XP CD (een XP CD die door iemand als voorzien is van de juiste drivers)

Voor Vista daarentegen zou je helemaal geen drivers nodig hebben die staan allemaal al op de DVD van Vista.

Wat het defect zijn betreft: ja, ok dát is natuurlijk een mogelijkheid.

Een testoptie zou mogelijk zijn de SATA schijf te ontkoppelen en proberen op de overblijvende schijf te installeren.

Dus ik denk omdat Vista ook niet geinstalleerd kan worden dat het aan mijn harde schijf ligt dus ik ga het ff checken door de 2e harde schijf in te stellen als 1e harde schijf.
Je hoort het nog wel;)

Foutje, er zaten 2 sata schijven in en ik heb de installatie van xp nu geprobeerd op mijn backup schijf(2e schijf) en weer hetzelfde probleem, na de reboot vroeg hij weer of ik vanuit de cd wil opstarten en dan start hij niet door(bij het laatste puntje na de zin gebeurt er niks meer) dus nu probeer ik vista weer te installeren op mijn 2e schijf

Hij herkent de schijven wel maar na de reboot start ie niet door maar bij ista gaat het nu wel de goede kant op.
Raar want ik wou nu dezelfde xp erop gooien als een antal maanden terug en toen deed ie het wel en nu niet.
Ik heb trouwens geen floppydrive, wel een cardreader maar die herkent ie niet als ik op f6 druk.
Ideetje?

Misschien reageer ik wat laat maar ik heb het zogenaamde probleem kunnen oplossen door er gewoon weer vista op te gooien dus het is niet bepaald opgelost maargoed dat maakt voor de rest ook niet uit, ben blij zat dat me koekblik gewoon nog werkt:p
Ik wil iniedergeval wel iedereen bedanken die mij een helpende hand heeft toegestoken:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan