• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

polynomiaal vergelijking coefficienten berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

boris69

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 okt 2011
Berichten
3
Hallo,

ik ben nu 48 uur bezig maar het lukt mij niet. Ik heb een serie x en y waardes en de beste fit is een tweede graadsvergelijking. Dit heb ik gevonden mbv graph, ook laat deze de vergelijking zien. Ik wil echter de coefficienten per cel laten berekenen, dus de a, b en c van ax^2 + bx + c. Zodat ik makkelijk naar deze cellen kan verwijzen met formules.

Ik ben verschillende keren deze formule tegen gekomen: =LINEST(D6: D15, E6:E15^{1,2}) in de D rij staan de y-waardes en in de E de x waardes en met ^1,2 zou ik dus moeten aangeven dat het een tweedegraads is. Maar excell versie 2007 zegt dat de formule niet klopt. En als ik het verander krijg ik twee verkeerde waardes te zien ipv 3 zoals in graph staat. Deze waardes van graph kloppen want ik heb er mee gerekend.

Want doe ik fout of wat moet ik doen? Ik word een beetje radeloos ondertussen :shocked:

Ik gebruik ; om de x en y waardes te scheiden en geen , zoals boven staat en er staat een extra spatie tussen : D15 om een icoon te omzeilen.

groet,

Boris
 
Je zou eens kunnen proberen de oplosser te gebruiken:
Zet in een drietal lege cellen biv K1, L1 en M1 waardes voor resp a, b en c
Voeg aan je waarnemingen 2 hulpkolommen toe:
de eerste met de tweede graadsfunctie met gebruikmaking van de coëfficiënten in K1:M1,
de tweede kolom met het kwadraat van het verschil tussen de gemeten en berekende y-waarde (uit de hulpkolom)
Met de oplosser ga je nu de waardes in K1:M1 varieren, zodanig dat de som van de kwadraten minimaal is.
 
Een voorbeeld met de "linest" formules zoals Boris ze beschrijft in z'n post.
 

Bijlagen

  • Coefficienten.xls
    30,5 KB · Weergaven: 120
Hartelijk bedankt Wher! Dit is wat ik zocht en ik kon dit niet vinden. Ik begrijp de index functie niet helemaal maar ik kan er mee werken.


Laatste vraag: Weet jij ook hoe ik de r^2 kan berekenen?
 
gevonden! Je kan dan bijvoorbeeld =INDEX(LINEST($D$6:$D$10;$C$6:$C$10^{1\2};TRUE;TRUE);3;1) gebruiken.
Bedankt voor de hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan