• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Polynoom bepalen maar door twee vaste punten, hoe doe je dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

onnokramer

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2011
Hallo,

Eerder had ik een vraag over het maken van een polynoom door een data reeks en die vraag was perfect beantwoord.
In bijlage van het Excel is dat uitgewerkt in tabblad "Voorbeeld".

Nu heb ik een uitbreiding en hopelijk kan iemand mij verder helpen.
Uitgangspunt is hetzelfde. Je hebt een reels van punten x en y. Hierdoor wil ik een polynoom trekken met de functie in Excel.
Alleen nu wil ik dat de polynoom absoluut zeker gaat door het eerste en het laatste opgegeven punt x en y van de opgegeven reeks.

Oftewel: kan je een polynoom bepalen waarbij de polynoom verplicht door twee vaste punten gaat?
In het andere tabblad "Vraag" zijn de verplichte 2 punten in groen weergegeven.
Je hebt dus in feite minder vrijheidsgraden.
Als dit niet kan is plan b ook goed namelijk dat de polynoom zo goed als mogelijk door deze 2 punten gaat.
In het voorbeeld gaat de polynoom niet door (x1,y1) en (x40,y40). Dat zou wel erg prettig zijn.

Bijlagen

Polynoom vraag

ok, bedankt.
Is het misschien mogelijk dat je jouw Excel bestand bijvoegt?
Zou fijn zijn.
groet

Wiskundig is dat ook de te nemen benadering en de functie doet ook niet meer dan dat. Echter kun je met de udf de weging per punt makkelijk meegeven in een aparte kolom. ook kun je de polynoom "on the fly" instellen. Hoewel dat in excel nogal snel onnauwkeurig wordt en polynomen met meer dan 4 factoren zou ik niet in excel doen, behalve misschien voor een eerste indruk

Bedankt

Ik heb het uitgezocht en de pragmatische methode kan inderdaad altijd.
Analytisch, wiskundig gaat me niet lukken helaas.
Groet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan