poort 80 dicht?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bekking

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2002
Ik heb Sygate Personall Firewall. Als ik een poort scan doe komt de melding dat er twee poorten open staan: Web 80 en HTTPS 443. Moeten deze niet ook dicht en zo ja hoe doe ik dat?

Poort 80 niet dichtzetten, anders kun je niet meer internetten. Poort 443 (beveiligd) wordt door o.a. windows-update gebruikt.

erbicom zei:
Poort 80 niet dichtzetten, anders kun je niet meer internetten. Poort 443 (beveiligd) wordt door o.a. windows-update gebruikt.

Toch raar, bij mij staan die poorten wel op Stealth en kan gewoon internetten.
@ Bekking,waar heb je je poorten laten scnnen?

Stealth is niet hetzelfde als gesloten. Als een poort op stealth staat is die voor de buitenwereld alleen niet zichtbaar, maar staat dus wel open en kun je dus internetten.

Ja okay, ik was te snel.
Ik vraag me alleen af of 80 bij hem wel op stealth staat of echt zichtbaar is?

Dat is inderdaad even de vraag. Sommige online scanners laten zowel de status "open" als "stealth" zien, als je dan de verklaring die erbij staat niet leest of begrijpt, kan het verwarrend zijn.

Ik heb online gescanned met Sygate poort scan. Ik heb 80 gesloten maar weer gauw opengezet omdat er toen inderdaad geen internet verkeer meer mogelijk was.

Gelukkig staat alles op stealth. Ik was bang dat er iets niet goed stond omdat ik gister mijn pc teruggezet heb in de koopstand en nu vandaag bij het draaien van Ad-aware er meer dan 50 spy's werden gevonden en er steeds meldingen van Antivir kwamen dat het virus W32/ Polipos in een aantal exe bestanden zit.
Omdat ik hiervoor nooit meer als 5 a 6 spyware vond met Ad-aware en spybot en weinig last had van virussen was ik bang dat ik de Fire Wall niet goed had ingesteld.
Maar ik mag toch aannemen dat als alles op stealth staat ik er niets aan hoef te veranderen.

Maar dat heeft toch niets met de firewall te maken:confused: , die blokkeerd alleen nare mannetjes, die een portscan doen en wat met je pc willen uitvreten, als je veel last hebt van allerlei rommel, dan zit je op verkeerde site's.:D

Ik merk dat er nog veel verwarring is over poort 80. Die poort wordt inderdaad gebruikt als je websites bekijkt maar dan juist de andere kant op!

Wil je computer dus www.helpmij.nl bezoeken dan stuurt deze een bericht naar de helpmij.nl webserver op poort 80, dit moet je firewall dus doorlaten en dat doen ze doorgaans ook wel.

Bij zo'n poortscan komt het verzoek voor poort 80 dus juist naar je toe! Is die poort open dan fungeert je computer (of iets dat er voor zit, bijvoorbeeld een router) dan dus als webserver en dat is absoluut niet nodig om te kunnen internetten.

Het is dus het verschil tussen een dienst opvragen en een dienst aanbieden. Geeft zo'n portscanner aan dat je poort 80 open staat dan bied je dus een dienst aan, en dat is voor de meeste mensen totaal niet nodig. Vaak is een router de boosdoener, die zit immers voor een eventuele firewall op de PC.

Voor de volledigheid nog het verschil tussen stealth, open en closed:

open: er kan verbinding gemaakt worden met de poort en de dienst erachter
closed: op een verzoek om verbinding te maken met de dienst krijgt de verzoekende computer een bericht terug dat dit geweigerd wordt. Er wordt dus wel gereageerd, maar slechts met een afwijzing.
stealth: op een verzoek om verbinding te maken wordt er zelfs geen afwijzing teruggestuurd, je computer doet gewoon net alsof hij niets gehoord heeft :)

@ nteusink Bedankt voor je duidelijke uitleg. Wel vreemd dat de ene poortscan aangeeft dat poort 80 openstaat en een andere scan geeft stealth aan. Welke moet ik nu geloven?

@ Lange Pier. Wij zijn juist zeer voorzichtig met het bezoeken van websites en waren na het formatteren alleen nog maar bij Wanadoo geweest voor onze mail, de kinderen spelen wel runerscape op het internet maar dat heeft nog nooit voor problemen gezorgd.

Laatst bewerkt:
Ik merk dat er nog veel verwarring is over poort 80. Die poort wordt inderdaad gebruikt als je websites bekijkt maar dan juist de andere kant op!

Wil je computer dus www.helpmij.nl bezoeken dan stuurt deze een bericht naar de helpmij.nl webserver op poort 80, dit moet je firewall dus doorlaten en dat doen ze doorgaans ook wel.

Bij zo'n poortscan komt het verzoek voor poort 80 dus juist naar je toe! Is die poort open dan fungeert je computer (of iets dat er voor zit, bijvoorbeeld een router) dan dus als webserver en dat is absoluut niet nodig om te kunnen internetten.

Het is dus het verschil tussen een dienst opvragen en een dienst aanbieden. Geeft zo'n portscanner aan dat je poort 80 open staat dan bied je dus een dienst aan, en dat is voor de meeste mensen totaal niet nodig. Vaak is een router de boosdoener, die zit immers voor een eventuele firewall op de PC.

Voor de volledigheid nog het verschil tussen stealth, open en closed:

open: er kan verbinding gemaakt worden met de poort en de dienst erachter
closed: op een verzoek om verbinding te maken met de dienst krijgt de verzoekende computer een bericht terug dat dit geweigerd wordt. Er wordt dus wel gereageerd, maar slechts met een afwijzing.
stealth: op een verzoek om verbinding te maken wordt er zelfs geen afwijzing teruggestuurd, je computer doet gewoon net alsof hij niets gehoord heeft :)

Dank je voor je informatie, maar even een heel simpel vraagje...hoe sluit je port 80 als je hem daadwerkelijk niet nodig hebt? Hij staat bij mij ook als open....kan er alleen niet achter komen hoe je het moet sluiten..

Alvast bedankt

Reint

Re:

Als poort 80 dicht zit kan je wel nog gewoon internetten alleen GEEN eigen webserver starten ofterwijl de http:// server staat dicht dit heeft nix met internetten/ surfen te maken
Hoe zet je je poort dicht :
ga naar start > uitvoeren > typ cmd > typ in het zwarte venster dat je krijgt ipconfig > dan kijk je wat er achter de standaard gateway ..... staat je opent een nieuw internet beeld (explorrer) typt dan http:// (dat getal wat achter gateway stond ) in mijn gaval 192.168.2.1 en daaar ergens zal iets over poorten staan als je precies wilt weten waar dit staat check dan even portforward.com

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan