poortscan

Status
Niet open voor verdere reacties.

bram2

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2006
Ik krijg van mijn firewall steeds de melding dat een poortscan werd uitgevoerd en hij het ip van deze persoon heeft geblokkeerd. Het gaat steeds om hetzelfde mac adres, wel steeds een ander ip. Deze melding komt dagelijks tot 1 keer per 2 dagen voor.

Iemand die enig idee heeft wat hier aan de hand is en wat ik er eventueel aan kan doen?

Nou zolang de firewall hem nog tegenhoud is het niet meer als een vervelend poupje. Echt druk zou ik me niet maken. Je kunt er voor kiezen de melding niet te laten zien. Wat je er ech tegen kunt doen is eigenlijk heel weinig, deze persoon al waarschijnlijk gewoon proberen op internet bij pc's open poorten te vinden voor de lol, zn pc'tje det dit voledig auto terwijl hij wat anders doet. Je kunt er nogmaals eigenlijk niets mee, het is niet illegaal maar wel vervelend.

Net als jjw zegt, je kan er niet veel tegen doen.
Wel de melding blokkeren bij de meeste firewalls zodat je niet de hele tijd de melding krijgt.
Je kan het niet stoppen dat diegene het doet.
En je firewall doet in ieder geval z'n werk.

Gebruik je een router met een ingebouwde standaardfirewall?
En welke software-firewall gebruik je?

Voor zover ik weet gebruik ik geen router met ingebouwde firewall. Ik gebruik bullguard als firewall.

Wat mij in de eerste plaats stoorde was dat het steeds hetzelfde mac adres was, waardoor ik een bewuste aanval vermoede van iemand ipv iemand die op het hele internet wat poorten afscant en dat toevallig ook op mijn ip deed

Diegene doet het niet alleen bij jou, maar bij jou en honderden/duizenden.
Zo portscannen is namelijk niet moeilijk en het kan veel tegelijk.
Ik ga even kijken voor de instelling bij Bullguard.

Diegene doet het niet alleen bij jou, maar bij jou en honderden/duizenden.
Zo portscannen is namelijk niet moeilijk en het kan veel tegelijk.
Ik ga even kijken voor de instelling bij Bullguard.

Dat die melding komt stoort me op zich niet zo erg hoor (de melding mag blijven komen), enkel wat de eventuele betekenis ervan is.

De betekenis is dat iemand poorten scant van je pc, dus kijken of de poorten open staan of dicht zitten. Dit gebeurt ook bij heel veel anderen.
Maar jouw firewall blokkeert de boel goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan