pop-up veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

JacobCats

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2014
Beste listers,

Ik heb een invoer formulier gemaakt waarin verplicht moet worden ingevuld de bestandsnaam van de foto. b.v. 246.jpg
Nu zou ik graag zien dat als men bij het fotoveld is aangekomen er een pop-up bericht verschijnt met tekst waarin staat
wat de bedoeling is en wat er moet worden ingevuld.

Zo iets als dit
"Het zelf nummer gebruiken als het nummer gebruikt voor het schilderij aangevuld met jpg."
Voorbeeld: 246.jpg

Is dit mogelijk en zo ja hoe doe ik dat?

PS
Wellicht zijn er ook andere mogelijkheden om mijn doel te verwezenlijken, dan hoor ik dat graag.

Jacob

Ik los dat op met een verborgen icoontje dat zichtbaar wordt als het tekstvak zichtbaar wordt. Daar hangt dan de helptekst aan.

Octafish,

Wil jij mij uitleggen hoe dat werkt met een verborgen icoontje?

Er is een aantal dingen dat je kunt doen, zo kunnjenaan een tekstveld ook een Helptekst toevoegen. Die zie je dan in de statusbalk onderin het beeld, en die valt dus nooit op. Werkt wel, maar is dus niet handig.

Daarom zet ik dus vaak een help icoontje (kun je makkelijk scoren op het internet) of een ander plaatje op een formulier dat bij de gebeurtenis van het tekstveld <Bij Focus> zichtbaar wordt. Zodra de gebruiker in het tekstveld klikt of tabt, zie je het icoontje dus. Dat plaatje krijgt dan een MouseMove actie; zodra de gebruiker met de muis over het plaatje beweegt verschijnt de pop-up. Als de muis er vanaf beweegt, wordt de popup weer verborgen.

En als je de cursor naar een ander veld verplaatst, verdwijnt het icoontje ook weer (Lost Focus). Dat is in grote lijnen de werkwijze dus.

Octafish

So far so good maar ik loop vast. Wat heb ik gedaan en hoe nu verder?

Ik heb een plaatje opgeslagen als "help.jpg"
In het desbetreffende veld op het formulier ga ik naar het "eigenschappenvenster" en klik daar op "Bij focus"
Klik het "pijltje" naar beneden aan.
"Gebeurtenisprocedure" aangeklikt.
Maar dan houd het voor mij op.
Wat moet ik daar invullen.
Ik heb (nog) geen ervaring met VBA.

Jacob

Het plaatje krijgt m.i. de gebeurtenis <Muis verplaatsen>. Ik zit niet achter een pc, dus ik heb de juiste benaming niet helemaal, maar daar kom je wel uit hoop ik. Het tekstvak krijgt een actie <Bij Focus>, en dat is dan iets als:
Code:
     Me.picHelp.Visible = True
Standaard staat de eigenschap Zichtbaar dus op Uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan