Popupformulieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robby2

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2006
Berichten
40
Hallo,

Het schiet al lekker op met mijn boekhoudprogrammatje. Ik ben het nu wat gebruikersvriendelijker aan het maken. Ik heb een formulier gemaakt met links boven een tekstveld met daarin het boekjaar, en daaronder allerlei knoppen die nu divere formulieren openen (pop-up). De formulieren worden nu over elkaar heen geprojecteerd, en zijn dan weer één voor één te sluiten. Beetje gebruikers onvriendelijk.

Weet iemand of het volgende kan:

- Een sub-formulierbox waarin de diverse formulieren zich openen? Als een nieuw formulier wordt geopend, moet het oude formulier sluiten. Het hoofdformulier moet daarbij natuurlijk altijd geopend blijven, want daarin staan immers de knoppen die de subformulieren moeten openen en sluiten. (Complicerende factor is dat sommige subformulieren in het kader geen afhankelijkheidsrelatie hebben met het hoofdformulier en sommige wel.) - Ik wil dus niet met tabs werken; (die staan al in de subformulieren).
- Wat is het vba commando om een formulier te sluiten en een database te sluiten?
- In VBA (Excel) heb ik wel eens gebruikersformulieren gemaakt die automatisch openen als de database wordt geopend. Zoiets moet ook kunnen lijkt me met de database. Ik zou dan graag standaard het hoofdformulier openen, van waaruit de andere sub-formulieren , rapporten en exports bediend kunnen worden.

Met een paar suggesties hoe het aan te pakken en aantal zoektermen of voorbeeldlinks ben ik al heel blij. Dat googled wat efficiënter

Hartelijk dank alweer!

Groeten Rob
 
Laatst bewerkt:
hoi,

kijk eens even op http://office.webforums.nl/forum/index.php

hier staan voldoende voorbeelden op van access databases, vaak ook met een goede uitleg, en zo krijg je misschien een indruk van hoe je een schermindeling kunt maken, en hoe je navigatiestructuur / menu eruit zou kunnen zien.

wat jij wil kan allemaal, omdat eigenlijk alles kan met access, maar je zult je er wel goed in moeten verdiepen. Door voorbeelden te downloaden en te bekijken leer je naar mijn mening het meeste.

succes
 
Helemaal mee eens, interessant formum. Ik ga eens wat grasduinen...

Bedankt!
 
Ik heb uitgevonden hoe ik access kan sluiten via een knop. Het is heel simpel.
DoCmd.Quit acQuitPrompt
Alleen zou acQuitPrompt voor een dialoogvenster moeten zorgen (die vraagt of de veranderingen opgeslagen moeten wordenen) dat gebeurt niet.

Waar zou dat aan kunnen liggen?
 
Dat was een goede link Rob,

Ik ben nu al zo ver dat:
- ik een mooi menu aan de linker kant heb en dat de formulieren netjes afsluiten alvorens de volgende begint.
- de exit knop werkt (maar dialoogvenster ontbreekt nog)
- ik zoek nog even naar een standaard formulier open als de database zich opend. Dat kun nu niet meer moeilijk zijn :thumb:

Bedankt Rob
 
ik zou een soort hoofdmenu maken van waaruit je de andere schermen kan openen. In de schermen met gegevens stel je de vraag of de gegevens opgeslagen moeten worden.

Vandaaruit keer je terug naar het hoofdmenu en hierop maak je bv een stopknop met de volgende code;

Code:
select case msgbox ("Wilt U de toepassing beeindigen?", vbYesNo)
case vbyes
'beeindig toepassing
docmd.quit
case vbno
'niets doen
end select


het scherm waarmee je opstart stel je in het menu 'extra-opstarten'.(uit mijn hoofd, maar het zit in ieder geval in een menu)
 
Hoi Rob,

Ja dat kan natuurlijk ook. Ik las echter in het helpmenu van de VBa dat er een automatisch dialoogvenster zou moeten komen. Dat is in dit geval handig als je zou willen afsluiten zonder op te slaan. (bv als de gebruiker er achter komt dat hij verkeerde waarden heeft ingevoerd.) Voorlopig doe ik het maar even zoals jij voorstelt, dan zoek ik later wel uit hoe je kunt afsluiten zonder opslaan.

Ik worstel nog even met het menuschermpje. Ik heb er toch maar voor gekozen om met popupformulieren te werken die netjes naast het menuschermpje worden geprojecteerd. De gebruiker ziet het verschil toch niet.
Alleen bij de gekoppelde formulieren kom ik er niet goed uit. Ik heb links een menu-formulier gekoppeld aan een tabel met alleen jaartallen (in nummer formaat). Op het formulier een knop die gekoppeld moet worden aan de popup van het formuier "instellingen". De popup sluit eerst andere openstaande formulieren (muv het menuscherm) en opent dan het instellingen formulier. Maar:
- hij vraagt om een jaar terwijl hij dat automatisch zou moeten inlezen
- ik kan niet meer schrollen in het tekstveld van het menuformulier (zodat de gegevens per jaartal getoond worden in het instellingenformulier; wat wel gebeurt als ik een gekoppeld subformulier in het menu-formulier maak, zonder popup formulier.)

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?

Private Sub Instellingen_Click()

On Error GoTo ErrorHandler

Dim frm As Form
Dim strDocName As String
Dim strLinkCriteria As String

For Each frm In Forms
If frm.Name <> "Menu" Then DoCmd.Close acForm, frm.Name
Next frm

strDocName = "Instellingen 1"
strLinkCriteria = "[Boekjaar]=" & "'" & Me![in_jr] & "'"
DoCmd.OpenForm strDocName, , , strLinkCriteria
Forms![Menu]![Boekjaar] = Right(Date, 4)

ErrorHandlerExit:
Exit Sub

ErrorHandler:
MsgBox "Error No: " & Err.Number & "; Description: " & Err.Description
Resume ErrorHandlerExit

'DoCmd.OpenForm ("Instellingen 1")
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan