Port forwarding en instellen router als access point.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koffiewafel

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2011
Hallo iedereen,

Ik wil kunnen port forwarden op mijn router. Dit voor mijn ps3 met GTA 5 en ik wil mijn router instellen als access point.
Als eerste wil ik mijn netwerkstructuur kwijt:

In de meterkast staat een modem, aan dat modem zit een router. Vanuit die router loopt er een UTP naar boven naar een switch. Vanuit die switch loopt er een UTP naar zolder(2de router). Nu wil ik die 2de router instellen als access point. Ik kom niet in de configuratie van de 2de router met 192.168.2.1. wat normaal van belkin is. (Op die belkin zit nog een desktop).

(router 1: Netgear WNR3500L)
(router 2: belkin play wireless router model f7d4302)

Als ik de kabel die naar de zolder loopt naar de router van de switch in mijn laptop steek krijg ik geen standaard gateway.
Graag wil ik help hierbij d.m.v. teamviewer met iemand die veel ervaring ermee heeft. Ik kom dus niet op mijn Belkin om hem in te kunnen stellen en ik wil kunnen port forwarden op mijn Netgear.

Hartelijk dank,

Koffiewafel.

Welk ip-adres de Belkin heeft is het best uit te zoeken via een pc/laptop die (uitsluitend) met die Belkin verbonden is.
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig

Kijk naar Standaardgateway, dat is het ip-adres waarop je de Belkin dan kunt benaderen via je web-browser.

Ik denk dat je nu probeert de Belkin te benaderen vanaf een ip-adres dat door de Netgear is toegekend, vandaar mijn dikgedrukte verhaal op de eerste regel.

Overigens: Een instructie (even aangepast aan jouw situatie) m.b.t. het veranderen van de Belkin van router naar accesspoint/switch is de volgende:
Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Belkin zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Netgear. En daarna de Belkin via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Netgear verbinden (of de switch)

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de Netgear moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de Netgear, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Netgear aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de Belkin router:
Je kunt daarna je Belkin router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Netgear). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Belkin van de Netgear (of de switch die ervoor staat).
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Belkin.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Belkin, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Belkin.
5. Zet DHCP serving uit op de Belkin.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Belkin uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Belkin een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Netgear, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Netgear. Dat kan een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Netgear als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Netgear al als LAN ip-adres gebruikt! [En ook niet het ip-adres van een ander apparaat die je eerder al een vast ip-adres had gegeven.]
Als je twijfelt, kies dan .253 als laatste deel van het ip-adres.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Belkin.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Belkin bedraad met een LAN poort van de Netgear (of de switch die ervoor staat).
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Netgear ipv. de Belkin.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Belkin nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Belkin].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Belkin zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Netgear.
Je hebt dus de Belkin als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Wat ik ook doe als ik die Belkin puur aan stroom zonder signaal van de switch zet met een utp verbonden aan mijn laptop krijg ik gewoon geen standaard gateway.
Ik heb dit liever via teamviewer, dan kan er iemand meekijken want ik ben nog niet 100% ervaren in dit soort dingen.

Dat geeft mij het idee dat de router momenteel zich niet als een router gedraagt.

Reset 'm terug naar fabriekswaarden en kijk dan opnieuw of je (via UTP aangesloten) wél een ip-adres (en een standaardgateway) krijgt toegediend.
Aan Teamviewer begin ik niet.

Tijs.

I guess so.. jammer dat je het niet via teamviewer wilt proberen.

Instructie van eerder heb ik meermalen laten gebruiken hier op het forum, dus ik heb vertrouwen dat het je zelf gaat lukken. :)

Tijs.

Ik heb een reset gedaan en ik kom er weer in. Heb hem een firmware upgrade gegeven. Ik zie dat er een optie is voor 'set as an access point'.
Ik stuur even wat printscreens(ik weet dat het anders kan, maar ik ben dit gewend). What to do now?
http://prntscr.com/2xv5u0
http://prntscr.com/2xv64p
http://prntscr.com/2xv6js

Kun je hier iets mee?
Als ik op set as access point klik kan ik een ip en subnet ingeven. Dat is 255.255.255.0 lijkt me. Welk ip kan ik het beste kiezen?

Ik moet mijn ps3 ook nog een statisch ip adres geven voor port forwarding. Wat zou daarvoor het beste zijn?

Laatst bewerkt:
a. Zet in de Netgear de DHCP reeks op einde 192.168.1.200, zodat 192.168.1.201 t/m 192.168.1.254 beschikbaar is om vast in te stellen op (o.a.) de Belkin en de PS3.
b. Zodra a. is gedaan, dan kun je de Belkin (bij Use as accesspoint) bijv. ip-adres 192.168.1.210 geven (met subnetmasker 255.255.255.0) en de PS3 bijv. ip-adres 192.168.1.220 (met subnetmasker 255.255.255.0 en als standaardgateway 192.168.1.1).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hallo Tijs,

Ik heb het ingesteld voor zover alleen krijg ik deze melding:
http://prntscr.com/2y1unb

Wat betekent dit?
En staat alles zoals UPnP, RIP Routing etc. staan nu uit of moet ik dat nu nog handmatig doen?

Die melding is net zoals in stap 7 in mijn instructie: Nu je het LAN ip-adres hebt gewijzigd moet je (om de configuratie te kunnen bereiken) het nieuwe ip-adres gebruiken. Dus stel dat je de instructie in mijn vorige posting gevolgd hebt, zou dat dus zijn: http://192.168.1.210
Natuurlijk moet je dan eerst een nieuw ip-adres hebben aangevraagd, zodat je pc zelf ook een 192.168.1.x ip-adres heeft.
Verhaal van UPnP, Rip routing etc. zou je (met Use as accesspoint) niet hoeven doen, want dat zou (automatisch) uitgeschakeld moeten zijn, net zoals DHCP server etc.

PS: Kijk in de handleiding na hoe je de Belkin nu met de switch moet verbinden bij Use as Accesspoint: Via een van de 4 LAN aansluitingen of via de ene WAN/Internet aansluiting.

Tijs.

ik neem aan dat we nu bij stap 8 zijn. Is dat niet de UTP die in de WAN zit van de belkin gewoon in een lan stoppen? En hoe vraag ik een nieuw ip adres aan?
Ik zie dat de tijd nog niet klopt en UPNP staat nog aan. En moet ik de SSID niet dezelfde noemen als de router beneden met hetzelfde wachtwoord?
http://prntscr.com/2y1yxz

EDIT: UPNP heb ik uitgezet.

Laatst bewerkt:
Mijn hele verhaal over stappen 1 t/m x geldt niet: Je hebt die andere manier gebruikt, dus niet de 'generieke' manier die ik aangaf.

In mijn beleving zou het nu moeten werken. Dat de tijd/datum niet klopt heeft geen enkele invloed: Het apparaat doet geen DHCP serving meer etc. Je hoeft dat dus niet aan te passen aan de werkelijke situatie.

Handleiding lijkt hier te staan, met als alternatief hier.
Werkelijk een waardeloze handleiding, want gaat totaal niet in op het Use as Accesspoint verhaal. Lijkt mij dat je van de Belkin een LAN aansluiting moet doorverbinden met de switch, dus niet de WAN/Internet aansluiting met de Use as Accesspoint instelling.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Mijn hele verhaal over stappen 1 t/m x geldt niet: Je hebt die andere manier gebruikt, dus niet de 'generieke' manier die ik aangaf.

In mijn beleving zou het nu moeten werken. Dat de tijd/datum niet klopt heeft geen enkele invloed: Het apparaat doet geen DHCP serving meer etc. Je hoeft dat dus niet aan te passen aan de werkelijke situatie.

Handleiding lijkt hier te staan, met als alternatief hier.
Werkelijk een waardeloze handleiding, want gaat totaal niet in op het Use as Accesspoint verhaal. Lijkt mij dat je van de Belkin een LAN aansluiting moet doorverbinden met de switch, dus niet de WAN/Internet aansluiting met de Use as Accesspoint instelling.

Tijs.

Ik snap echt niet wat je bedoeld, maargoed die UTP moet toch gewoon in de WAN poort anders krijgt hij geen signaal van het modem. En zoals ik zei is het noodzakelijk om de naam en het wachtwoord hetzelfde te maken? Want je wil tenslotte in het zelfde netwerk zitten.

Met TeamViewer konden we dit even nalopen en had het waarschijnlijk tijd en vragen gescheeld.

Laatst bewerkt:
Beste,

Er is GEEN signaal (=DHCP antwoord) van de router nodig, want het apparaat treedt nu op als accesspoint, niet als router!
De snier over teamviewer wordt niet gewaardeerd: Dit is een gratis forum, voor 1-op-1 support bel je een helpdesk of een IT-bedrijf.
Als je de Wifi instellingen gelijk wilt trekken aan die van een andere Wifi router, log dan in op de Belkin en zet dezelfde instellingen er in (SSID, type verbinding, kanaalnummer, encryptie etc.) als op de andere wifi router.

Voor de werking als accesspoint maakt het geen bal uit of die een ander wifi netwerk beschikbaar stelt als andere wifi router in je netwerk. Dus met 1 of 2 wifi netwerken op je netwerk.

Tijs.

Ok, moet 802.11e/WMM QoS aan en ook Broadcast SSID?
Hier alles op een rijtje:
http://prntscr.com/2y2c2n
Moet ik bepaalde features nog uit zetten of aan zoals Guest Access of WPS?

Het port forwarden moet als het goed is lukken hoop ik.

Guest access is een apart wifi netwerk dat je KUNT inrichten (is dan een apart wifi netwerk), maar laat maar uit.

WPS is de juiste wifi instellingen via een knop of code aangeven aan een verbindend apparaat (pc, smartphone etc.). Dat scheelt 'handmatig' een verbinding maken.
Het KAN aan, maar als je gewoon intern de juiste verbindingsgegevens hebt gecommuniceerd hoeft dit niet. Sterker nog: Het schijnt een zeker beveiligingsrisico te hebben op sommige routers. Dus (als je het niet gaat gebruiken) zet het dan UIT.

Tijs.

Ik verander de instellingen a.s.a.p en ik houd het IP aan voor de PS3. Mijn dank is groot. Mocht PF niet lukken dan meld ik dat hier wel.

Tijs ik heb nog een vraag over Broadcast SSID en 802.11e/WMM QoS. Moet dit aan?

http://prntscr.com/2y2muy

Dit is het eigenlijk.
1. Aanvinken/afvinken?
2.Aan/uit?
3.Aan/uit?

http://prntscr.com/2y2nt6

1. Enablen/Disablen?
2. Enablen/Disablen?

Bij de PS3 moet ik ook een primary en secundary DNS ingeven, dat is die in de netgear staat?
http://prntscr.com/2y2rvb

Kan het topic nog niet zetten als opgelost.

Koffiewafel.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan