Port Forwarding

• Onderwerp starter Onderwerp starter Meiga
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Meiga

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2007
Dag mensen,

Een vraagje waar ik al een tijdje over nagedacht heb en ik kom er niet achter.
Als ik bij ons thuis iets download krijgt ik altijd de melding dat mijn poort niet goed geopend is (nat probleem e.d.). Dit kan ik wel oplossen door te port-forwarden. Het gekke is. OVERAL waar ik kom bij anderen is het STANDAARD wel geportforward. Op de universiteit, bij vrienden, overal. Hoe komt het dat het bij ons thuis (keurig via het boekje de modem en de router geïnstalleerd) niet standaard zo is en bij anderen wel? weet iemand wat wij verkeerd doen?

Alvast bedankt ^.^

Dag mensen,

Een vraagje waar ik al een tijdje over nagedacht heb en ik kom er niet achter.
Als ik bij ons thuis iets download krijgt ik altijd de melding dat mijn poort niet goed geopend is (nat probleem e.d.). Dit kan ik wel oplossen door te port-forwarden. Het gekke is. OVERAL waar ik kom bij anderen is het STANDAARD wel geportforward. Op de universiteit, bij vrienden, overal. Hoe komt het dat het bij ons thuis (keurig via het boekje de modem en de router geïnstalleerd) niet standaard zo is en bij anderen wel? weet iemand wat wij verkeerd doen?

Alvast bedankt ^.^

Wat voor router heb je ??

Ik moet me toch erg vergissen, maar vlgs. mij slaat dit nergens op: Portforwarding moet handmatig worden ingesteld. De instellingen zelf zijn ook nog eens van elkaar verschillend per programma, want afhankelijk van het ip-adres van de server/pc waarnaartoe geforward moet worden (en die is natuurlijk op de univ., je vrienden etc. telkens verschillend).

Enige wat ik me kan voorstellen (maar dat is geen portforwarding) is dat de juiste poorten worden opengezet via UPnP, maar niet alle routers hebben dat standaard aanstaan en zéker zijn er maar weinig programma's/games die UPnP ondersteunen. Bij programma's die geen UPnP ondersteunen maar wel open poorten nodig hebben moet gewoon handmatig portforwarding worden ingesteld.

Misschien is het zo dat bij je vrienden/univ. etc. er mensen rondlopen die Google weten te gebruiken, de kennis al in huis hebben of bijv. kijken op sites zoals http://www.portforward.com hoe ze het moeten doen.

Succes,

Tijs.

Portforwarding doe ik dus ook handmatig bij ons thuis. Op de uni is het goed geregeld, daar weten ze het bij elke laptop/computer automatisch te doen, zowel draadloos als aan de kabel. Sommige vrienden van mij weten totaal niets van port forwarden of dergelijke af, maar heeft wel standaard keurig een groen vinkje na de poort test, waar dat bij ons thuis (waar het op draadloos sowieso niet lukt, alleen aan de kabel) altijd oranje is, wat een fout aangeeft in de poort. Na port-forwarden is het wel groen. Ik snap er dus niets van waarom dat bij anderen wel lukt :S
UPnP ken ik niet eigenlijk dus ik weet niet wat dat doet. Zeker 2 vrienden kennen dat ook niet, aangezien ze niet zo computer technisch zijn, zullen zij dat ook niet gebruiken, maar hoe het bij hen dan wel zit...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan