• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

positie in tabblad bepalen bij activeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

lobelvin

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2014
hallo,

ik heb een excel bestand waarvan de tabbladen beveiligd zijn met een wachtwoord, wanneer zo een beveiligd tabblad verlaten wordt en daarna terug geactiveerd wordt staat deze steeds terug op het begin van het blad (vb positie van A1) maar ik zou graag hebben dat dit tabblad opent op de laatst verlaten positie (dus ergens in het tabblad vb positie A375) ofwel, het betreft een jaartabel, openen op de datum van vandaag (aktuele datum)

ps: bij een niet beveiligd tabblad bestaat dit probleem niet en opent het tabblad op de laatst verlaten positive.

groetjes,
Danny

Er staat niets qua VBA in de Workbook_Open sectie?

hallo,

enkel de VBA code voor beveiliging tabblad:

Private Sub Worksheet_Activate()
Response = InputBox("Uw wachtwoord a.u.b.")
If Response <> "morgane" Then
MsgBox "Je ingave was fout"
Exit Sub
End If
Unprotect
Columns.Hidden = False
Rows.Hidden = False
'Protect
End Sub

Private Sub Worksheet_DeActivate()
Unprotect
Columns.Hidden = True
Rows.Hidden = True
Protect
End Sub

groeten,
danny

Als je een werkblad weer op beveiliging zet, zal inderdaad de actieve cel degene worden die als "unlocked" staat. Dat zou je kunnen verhelpen door ergens in een cel je laatste actieve celadres te noteren (in je deactivate procedure) en die op te pakken in je "password routine". Lijkt me trouwens vréselijk werken... Als je even wilt schakelen tussen sheets, moet je stééds maar weer opnieuw je password opgeven. Zou voor mij een reden zijn om vooral niet met dat workbook te gaan werken (maar da's persoonlijk natuurlijk ;))

ginger,

het is inderdaad irritant om telkens bij schakelen tussen tabbladen terug uw wachtwoord te moeten opgeven, en bovendien terug te moeten zoeken waar je laatst gebleven was :mad:(scrollen) maar het bestand staat op een server die gebruikt wordt door meerdere personen die de inhoud van het bewuste tabblad niet mogen consulteren, gelukkig gaat het maar om 1 tabblad :D

Het betreft hier een jaar tabel, zou het mogelijk zijn om via het script bijvoorbeeld aan te geven dat hij altijd op de datum van de die bewuste dag opend??

alvast bedankt,
Danny

Als de datums in kolom A staan kan je deze proberen

Code:
If InputBox("Uw wachtwoord a.u.b.") <> "morgane" Then
    Exit Sub
End If
Unprotect
Columns.Hidden = False
Rows.Hidden = False
Application.Goto Columns(1).Find(Date), True
'Protect
End Sub

VenA,

bedankt voor de VBA code, mits een kleine aanpassing werkt deze perfect, (de inhoud van tabblad opende reeds vooralleer het paswoord moest ingegeven worden) :shocked:

Response = InputBox("Uw wachtwoord a.u.b.")
If Response <> "morgane" Then
Exit Sub
End If
Unprotect
Columns.Hidden = False
Rows.Hidden = False
Application.Goto Columns(1).Find(Date), True
Protect
End Sub

Private Sub Worksheet_DeActivate()
Unprotect
Columns.Hidden = True
Rows.Hidden = True
Protect
End Sub

Bedankt aan iedereen die zijn steentje bijgedragen heeft voor mijn probleem :thumb:

groeten,
danny

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan