POST instelling op gigabyte mobo uitzetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

coupe3

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2002
Hoi allemaal,

Het kan aan mijzelf liggen maar ik kan in mijn bios het Power On Self Test niet vinden.
Ik wil graag van die memorycheck af in het opstartscherm, duurt allemaal zo lang.
Ik heb hier een Gigabyte GA-6VX7-4X mobo met een AMI bios.

Kan iemand mij vertellen waar ik dat kan vinden..?

Alvast bedankt !!

Coupe

Ik heb de indruk dat je niet precies weet wat het POST is, kan dat? Het POST is het zwarte scherm dat je krijgt bij het opstarten van je systeem, daar wordt alle hardware incl geheugen dus getest. Dat uitzetten (kan sowieso niet) zou niet echt verstandig zijn, als er dan ooit iets misloopt zal je mobo toch doorstarten, met alle gevolgen vandien.

Je kan de POST-tijd wel wat inkorten door in je BIOS te gaan en de waardes naast de IDE-apparaten te veranderen van 'Auto' naar bijvoorbeeld 'CDROM' voor een CD-speler, zo detecteert ie de IDE-apparaten niet bij elke POST opnieuw.

post op mobo

Dat kan ik in ieder geval alvast gaan doen ja maar bij mijn vorige pc met een asus cusl2-c mobo kon ik dus gewoon de memorytest skippen, dat staat me veel meer aan.
Het gigabyte mobo heeft 512Mb geheugen en ik kan je zeggen, dat duurt best lang voordat hij dat getest heeft.
Volgens mijn bescheiden mening moet dat ergens uit te zetten zijn.
Bedankt voor je reaktie.

MVG Coupe

Heb je al eens geprobeerd om 'performance settings' te laden in de bios?

Ga eens het BIOS in en vorm CTRL + F1, dan krijg je een zooi extra opties. Als 't daar niet tussen staat zal het wel niet mogelijk zijn.

Helaas Steve, jouw idee gaat niet op bij mijn pc, ik krijg geen extra opties.

Ron, die "performance settings", hoe werkt dat?

Coupe

Dan zit 't niet op je moederbord, enkel recentere Gigabytes hebben het. Lees eens goed de manual van je moederbord door, als je daar niets in vindt kan je het wel shaken denk ik, spijtig genoeg.

Zit gewoon al in het bios 'start'scherm, iets van f7 of zoiets, je ziet het onderin je bios schermpje staan.

Opgelost

Oke, helemaal top f7 laadt de setup defaults en nu loopt hij gelijk door.
Ik ga wel effe kijken wat hij nu heeft veranderd..:-))

Steve en Ron, Bedankt !!

Groeten, Coupe

waarschijnlijk stond
Power on selftest : Disabled

dit moet je maar eens op disabled zetten.. en daarna weer terug op enabled. dat skipped de geheugentesten laat hem even een sneller testje doen ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan