• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Postcode naar gebiedsindeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

cortex

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2009
Beste Experts,

Graag de volgende oplossing:
Ik wil een postcode gebiedsindeling maken.
Cel a2 = 6953.

Als cel a2 tussen 6953 en 6954 ligt, of tussen 7001 en 7471 ligt dan heet dit rayon "A", zo niet dan heet dit rayon "B"

Alvast zeer bedankt,
Cortex

Code:
=ALS((A2>=6953)*(A2<=6954)+(A2>=7001)*(A2<=7471)=1;"Rayon A";"Rayon B")

Bedoel je iets in deze richting:?
Code:
=ALS(EN(A2>=6953;A2<=6954);"Rayon A";"Rayon B")

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie. Echter als ik je formule gebruik krijg altijd rayon "B" als uitkomst.

Oeps, vergeten mede te delen dat a2 een viercijferige code is die kan afwijken.
De voorwaarde voor de rayonindeling blijft intact.

Je hebt zeker een bericht gemist:

Code:
=ALS((A2>=6953)*(A2<=6954)+(A2>=7001)*(A2<=7471)=1;"Rayon A";"Rayon B")

dan nog maar een keer. Lezen blijft een vak.

Deze formule werkt helaas niet omdat ik voor de viercijferige postcodebepaling op cel a2 eerst de formule =links(a2;4) gebruik.
Hoe los ik dit op?

Mvg, Cortex

Laatst bewerkt:
Er is wel een oplossing voor je vraag, maar ik wil eerst wel weten of ik ze juist interpreteer.
Je schrijft in je eerste bericht:
Als cel a2 tussen 6953 en 6954 ligt, of tussen 7001 en 7471 ligt dan heet dit rayon "A", zo niet dan heet dit rayon "B"
Als waarden ergens TUSSEN liggen, dan wil dat zeggen dat de randwaarden niet meedoen.
Daarom deze vragen :

1. Behoren alle postcodes die met 6953 en 7001 beginnen, tot rayon A ?

2. Behoren alle postcodes die met 6954 en 7471 beginnen, tot rayon B ?

3. Staan in A2 alleen de eerste 4 tekens van een postcode (de getallen) of een volledige postcode?

Laatst bewerkt:
misschien was dit ook de oplossing van Zapatr

ik zou dit oplossen met opzoeken in een tabel (zie bijlage).

het voordeel hiervan is (vind ik) dat je de formule niet constant hoeft aan te passen.
het model wordt daardoor flexibeler.
tevens heb je niet het nadeel van het maximum aantal als functies (volgens mij zijn dit er 7) in 1 cel.

a2
Code:
=ALS(ISFOUT(LINKS(A1;4)*1);" ";LINKS(A1;4)*1)

laat je even weten of dit is wat je bedoelt?

p.s. je was sneller en beter geholpen als je een voorbeeldbestandje,ontdaan van gevoelige info had toegevoegd.

dan hadden de medeforumleden meteen kunnen zien dat in A2 een formule stond.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Er is wel een oplossing voor je vraag, maar ik wil eerst wel weten of ik ze juist interpreteer.
Je schrijft in je eerste bericht:

Als waarden ergens TUSSEN liggen, dan wil dat zeggen dat de randwaarden niet meedoen.
Daarom deze vragen :

1. Behoren alle postcodes die met 6953 en 7001 beginnen, tot rayon A ?

2. Behoren alle postcodes die met 6954 en 7471 beginnen, tot rayon B ?

3. Staan in A2 alleen de eerste 4 tekens van een postcode (de getallen) of een volledige postcode?

3. Rayon A:
tussen 6953AA en 6954ZZ, of tussen 6001AA en 6471ZZ.
Alles wat niet aan deze voorwaarde voldoet is Rayon B.

Om een viercijferige postcode te krijgen gebruik ik =links(a2;4). Als er een formule bestaat voor de postcode incl 2 letter combinatie dan is dat uiteraard prima!!

Ik ben benieuwd

Laatst bewerkt:
met die gegevens kun je ook mijn oplossing gebruiken.

kijk eens of je dit zelf kunt oplossen.

(pas de waarden in de tabel aan)

zo niet, laat het gewoon even weten.

Laatst bewerkt:
Om een viercijferige postcode te krijgen gebruik ik =links(a2;4). Als er een formule bestaat voor de postcode incl 2 letter combinatie dan is dat uiteraard prima!!
Krijg je hiermee niet een tekst? Dat kun je wijzigen door te vermenigvuldigen met 1.

3. Rayon A:
tussen 6953AA en 6954ZZ, of tussen 6001AA en 6471ZZ.
Alles wat niet aan deze voorwaarde voldoet is Rayon B.
Dat zijn andere voorwaarden als in je eerste bericht.
Zoals je het daar schreef, valt er van de postcodes die beginnen met 6954 en 6471 GEEN ENKELE binnen rayon A. Goed formuleren van je vraag is dus belangrijk.
Dit is een mogelijkheid (met een postcode in A2):
Code:
="Rayon "&ALS(OF(EN(LINKS(A2;4)>="6953";LINKS(A2;4)<="6954");EN(LINKS(A2;4)>="7001";LINKS(A2;4)<="7471"));"A";"B")
Terzijde: Bedenk wel dat een postcode een string is, dus voor Excel is (bijvoorbeeld):
6954 KLEINER DAN "6953 KL"

Krijg je hiermee niet een tekst? Dat kun je wijzigen door te vermenigvuldigen met 1.

Yesss, dat was de oplossing!!! Dank je.. Iedereen bedankt voor julle noeste arbeid.
Door =links(a2;4) te vermenigvuldigen met 1 lukt de bovengenoemde formule.

Fijn weekend toegewenst. Case closed!

Mvg, Cortex

en met de oplossing uit #9.

werkt deze ook voor jou?

laat je het nog even weten?

Ook namens mij bedankt, bijgevoegd het bestand van oeldere, maar nu inclusief de postcodes van de provincies, dit ipv rayons

Bijlagen

@burley: je lijst met postcodes per provincie heeft op de grenzen van de postcodes foutjes. Dat ziend heb ik de lijst met postcodes op de Excel-pagina op mijn site weer eens bijgewerkt met ook recente gemeentelijke herindelingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan