• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

postcode vergelijken en met "ja";"nee"beatwoorden

Status
Niet open voor verdere reacties.

mart2014

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2014
Hele goede dag,

Ik probeer een sheet te maken waarbij je in een Cel/vakje een postcode invult en deze dan vergelijkt met andere(verborgen) cellen waar ik een reeks heb ingevuld van diverse postcodes.
Als deze in het lijstje voorkomt dan zou ik graag een Ja zien in een naastgelegen Cel zo niet dan een NEE.

Kom er niet uit vooral omdat het geen aangesloten reeks is.
VB.
Lijst met postcodes:
1428-1429 - 2159 t/m 2164 - 2170 t/m 3381 - 3465 - 3466 -4126 t/m 4129 - 4163 t/m 4169 - 4213 -4220 t/m 4249 - 4800 t/m 4839.

Heeft iemand hier ervaring mee hoe en met welke formule ik dit kan laten weergeven.

Dank jullie vriendelijk alvast.

gr Mart,

Kan je het bestand met de postcodes hier plaatsen zodat we kunnen zien wat er aan de hand is?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik ben geen formule-expert maar mijns inziens ga je dit nooit aan de praat krijgen met die t/m.
Je zal dus een bereik moeten maken met de volledige te vergelijken lijst postcodes.
Dan kan je met ISFOUT en VERGELIJKEN je formule opbouwen.

Ik ben geen formule-expert maar mijns inziens ga je dit nooit aan de praat krijgen met die t/m.
Je zal dus een bereik moeten maken met de volledige te vergelijken lijst postcodes.
Dan kan je met ISFOUT en VERGELIJKEN je formule opbouwen.

Thnx,
Met t/m bedoelde ik mee inclusief alle tussenliggende postcodes. was anders erg grote lijst dit uit te tikken. Dus bv. 2170 t/m 3381...2171,2172,2173...etc etc.

gr mart,

Ik heb je 2 formules in een bestand gezet.

Dank je Cobbe,

Moet ik met het invoeren van de postcodes tussen de haakjes Cel (A2;postcodes) een dubbele punt of komma gebruiken.?
=ALS(ZOEKEN(A2;postcodes)<A2;"Niet bestaand";"Bestaand")

Als ik de formules lees dan krijg ik toch ook "niet bestaand" of bestaand bij postcodes die ik wel mee wil laten nemen in de vergelijking?
Omdat het niet in een reeks oploopt van 1428 t/m 4839 maar er ook tussenliggende postcodes niet bij horen.
Zou graag alleen de postcodes van geheel Zuid Holland en Breda een match willen geven in een antwoord Ja of Nee.

Dank je vriendelijk,
gr Mart

Gebruik van dubbele punt of komma is afhankelijk van je Office-versie.
Plaats eens een voorbeeldbestand met je postcodes in zoals jij je bestand nu opgezet hebt.

Hallo,

De layout ben ik nog niet aan begonnen aangezien ik eerst een formule aan de praat wil krijgen.
De bedoeling is:
1. Vak 1 waar je een willekeurige postcode invoert.
2. Vak 1 laten vergelijken met de onderliggende postcodelijst zoals ik heb beschreven.( deze wil ik niet zichtbaar laten zijn in de uiteindelijke layout.)
3. En in een naastgelegen vak de melding laten weergeven Ja of Nee.

Dus uiteindelijk zijn er in de layout maar 2 vakken/cellen zichtbaar.
Invoergebied postcode
Antwoord Ja of Nee.

Hoop dat dit iets duidelijker verwoord is.
Vriendelijke groeten,
Mart

Hallo,

De formule van Cobbe werkte wel...super !!

Vriendelijk Dank

Graag de vraag nog op opgelost zetten.
Bvd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Heb nog een mooie matrixformule en wou die niet onthouden:
Code:
{=OF(Postcodes=A2)}

@Cobbe
Mooie dingen die matrixformules :thumb:, maar wat zal de belasting voor het workbook zijn bij volgende ?
Zou graag alleen de postcodes van geheel Zuid Holland en Breda een match willen geven in een antwoord Ja of Nee.

Welk verschil in belasting zie jij dan tussen een matrixformule en die somproduct en/of aantal.alsformule?
Ik denk niet dat er zo'n enorm verschil zal blijken in een 1-kolomgegeven.

In grote aantallen ben ik sowieso ook geen fan van Somproduct aangezien dit een verkapte matrixformule is.
Dit was louter een tussendoorse opmerking en TS is tevreden met de gegeven oplossing dus ....;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan