• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Postcodeformule in Excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rvdmaden

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2001
Ik heb een overzicht van klanten met hun afname gesorteerd op postcode. Ik zou hiervan graag een kaart van Nederland maken om te laten zien waar de grootste klanten zitten en hoeveel omzet er per postcodegebied gegenereerd wordt. Is dit een functie die in Excel zit, en kan ik daarmee een kaart maken? Bijvoorbeeld zoiets als hier staat: http://download.tuxx.nl/postcode_gebieden_ned/postcodegebieden.jpg

Die geografische functie heeft in eerdere versies wel gezeten, maar is er niet meer. Een lijst is uiteraard wel te produceren. Kijk daarvoor naar de mogelijkheden van SOMPRODUCT.

Post anders eens een voorbeeldbestandje voor als je een lijst wilt, dan kijken we er even naar. Een kaart wordt idd lastig, tenzij je zelf wat wilt hobbyen. Ik denk dan aan het transparant maken van de kaart (plaatje) en deze over de juiste Excel-cellen heen leggen, maar dan hebben we het wel over het betere freubel-werk.

Hierbij het Excel-bestand (geen voorbeeld, maar gelijk het juiste). Deze omzetten zou ik dus middels stippen / kleuren verwerkt willen zien in een kaartje van Nederland, zodat ik kan zien waar hoeveel omzet zit en waar de concentraties zitten. Dit in verband met een mogelijke nieuwe indeling van rayons / afdelingen.

Bijlagen

Wat rdg1314 en ik bedoelde is dat we je wel zouden kunnen helpen bij het genereren van de lijst met omzet per postcodegebied, op basis van een bestand met voor elke verkoop een regel of zo. Maar deze lijst heb je dus al; zoals ik al zei is het enige wat ik kan bedenken de omzetten zelf handmatig op het kaartje plakken. Dit gaat waarschijnlijk nog makkelijker in Powerpoint.

Ik ben intussen weer wat verder: ik ben er achter gekomen dat tot en met Office 2000 het nog wel mogelijk was om data om te zetten in een landkaartje (in Excel). Dit werkt echter alleen op provincieniveau, wat weer te grof is. Ik ga toch maar even handmatig wat knutselen....

@johnjo
Deze topic is redelijk gedateerd. We mogen aannemen dat deze niet meer actueel is of waarschijnlijk is opgelost. Deze topic wordt gesloten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan