• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Postcodes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bas1982

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2011
Berichten
87
Beste forum genoten,
Ik heb een case waarbij ik niet goed weet of het kan en zo ja waar ik moet beginnen.
Het is als volgt, ik heb een bestand rauwe data, specifiek postcodes en die moeten op een landkaart komen per postcode gebied om zo een goed overzicht te krijgen waar bepaalde diensten geleverd worden. Postcodes hebben uiteraard 4 cijfers en twee letters.

Echter de kaart kent alleen de grote postcode gebieden bijvoorbeeld '5600' of 5200', dus niet de laatste twee cijfers en de letters.
Is er een manier om de postcodes 'af te breken' naar alleen de eerste 2 cijfers met een bepaalde formule of sorteer wijze?
In een cel staan de cijfers en letters nu bij elkaar.

Bekijk bijlage Postcodes.xlsx

Vast bedankt voor jullie hulp!
 
Als ik u goed begrijp wilt u alleen de eerste twee cijfers van de postcodes.
Dit kunt u doen met de volgende formule: =LEFT(text;[num_chars])

Voorbeeld: 5692DG deze bevind zich in kolom B5 | =LEFT(B5;2) als resultaat krijgt u: 56 te zien in het doel veld.

Het is mogelijk dat een "," niet werkt, probeer in dat geval dan ";".
bron: http://www.excel-easy.com/functions/text-functions.html
 
ja werkt precies zoals ik het nodig had, dat bewijst maar weer hoe weinig ik nog weet van de mogelijkheden van excel....

Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan