• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Postverdeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roughneck

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2007
Probleemstelling:

er zijn vandaag mensen ziek of vrij, en hun binnengekomen poststukken moeten zo eerlijk mogelijk over de rest van de groep collega's verdeeld worden.Elke collega mag zich maar zoveel tijd van de totale werkdag met poststukken bezig houden, de ene 100%, de andere 50% en nog weer een andere 20% van de tijd.
Waar ik heen zou willen is een geautomatiseerd werkblad, waarin ik een aantal variabelen invul, en waar uiteindelijk een verdeling uitrolt.

Zo kan ik bijvoorbeeld uitgaan van het volgende: Ik heb 3 gasten wiens post verdeeld moet worden. Vandaag komt dat neer op 20 poststukken.

Er zijn 8 mensen in de groep, er blijven er dus 5 over over wie de verdeling moet plaatsvinden.Dit zijn:

werknemer A, mag post doen voor 75% van de dag
werknemer B, mag post doen voor 25% van de dag
werknemer C, mag post doen voor 50% van de dag
werknemer D, mag post doen voor 25% van de dag
werknemer E, mag post doen voor 50% van de dag

Wat word nu de verdeling? Je zou zeggen werknemer A krijgt wat meer dan de rest, die heeft wat meer tijd beschikbaar. Een poststuk kan ook niet in 2en gedeeld worden, dus daar heb je ook mee te maken.

Is dit te doen door middel van een excel-bestand?

Bij voorbaat dank voor de hulp.

PS ik ben geen student of zo, slechts een werknemer die af en toe wat hulp kan gebruiken. :)

De eenvoudigste oplossing is:
Tel de percentages beschikbaar op, 225 in jouw voorbeeld, neem vervolgens per werknemer dat dat deel van het totale percentage dat er bij hem staat. Dus voor werknemer A 75/225 deel van het aantal poststukken, 25/225 deel voor werknemr B etc.

Bedoel je zoiets?
In kolom B kan je de verdeling eventueel wijzigen, in kolom C de aanwezigen met een "x" aangeven en het aantal poststukken binnengekomen...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ja, super!:D Ik denk dat je het voor elkaar hebt. Ik heb er zelf vandaag ook eens over nagedacht, en in grote lijnen denk ik dan wel hetzelfde als jij, alleen kan ik het niet in Excelvorm gieten.

Er is echter een kleinigheidje, ik heb m even uitgetest natuurlijk, maar wanneer ik bijvoorbeeld een capaciteit van 185% heb, en ik moet 20 poststukken verdelen, komt ie tot de 19, haha, en niet verder. Helemaal beneden staat dan de som van de cellen daarboven is 20! Ik denk dat het met afronden te maken heeft, maar hoe kunnen we dit oplossen? Ik heb namelijk nog 1 poststukje over (of moet ik die zelf maar behandelen?)

Ik vind het prachtig, overigens, zoals je dit gemaakt heb. Blij mee.:thumb:

Laatst bewerkt:
Zoiets als in de bijlage?

Aanvulling:
De functie afronden hoort natuurlijk ook op d formule van D15.Zoiets als in bijlage?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
wel erg eenvoudig gedacht hoor dit sheetje.. ook al rekening mee gehouden dat iemand die 60 of 75% van zijn tijd aan post besteed waarschijnlijk al veel post die hij zelf heeft ontvangen? kortom ik zou ook nog een factor inbouwen waarmee je rekening houd met hoeveel iemand al heeft liggen.

want als iemand al 30 eigen stukken heeft en er nog eens 7 bijkrijgt omdat hij het meeste tijd aan post mag besteden word die niet vrolijk als zijn collega die maar 20% hoeft te besteden die dag ook maar 1 eigen stuk heeft af te handelen.. en er dus makkelijk 5 of 6 bij kan hebben om toch binnen de 20% te blijven..
de workload van de eerste word extra verhoogd die het al druk heeft, terwijl de 2e met zijn potlood zit te spelen omdat ie maar 1 brief had die hij in 10 minuten had afgehandeld.

Ja, dat lijkt er goed op Thoralf. Ik denk dat we er zijn. Nu nog voor elke werkdag in de week een tabblaadje maken, want de percentages verschillen per werkdag, maar dat red ik wel. Reuze bedankt, nu kan niemand mij meer betichten van vriendjespolitiek of whatever, dan zeg ik, KIJK, Excel rekent het voor me uit, daar mankeert niets aan.

Spaarie, bedankt voor het opzetten. Zeer blij mee.

@Roeljongman Die capaciteit is als iemand parttime werkt, als ie alleen de ochtend werkt, is zijn capaciteit die dag 50%, maar in de praktijk springen die mensen die niets te doen hebben vaak wel bij, hoor. Dat lost zichzelf wel op.

Allemaal bedankt voor het meedenken. Een virtueel pilsie hebben jullie zeker verdiend.

Thoralf, er komen kringverwijzingen meldingen, wanneer ik de afrondformule in d15 gebruik. Zou je?

Inderdaad, helemaal niet opgelet! Maar Thoralf heeft het heel mooi opgelost zo ;)

Veel succes ermee :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan